Rozwój Original War

To, co nie pasuje do pozostałych kategorii, ma swoje miejsce tutaj.
Jakskomiksu
Soldier level 2
Soldier level 2
Poland
Posts: 31
Joined: Sat Nov 26, 2022 4:44 pm

Re: Rozwój Original War

Post by Jakskomiksu »

Podsumowując:

Obecnie są 2 osoby w miarę zainteresowane rozwojem gry i mające oficjalny dostęp do narzędzi do celu niezbędnych (Stucuk i Radzio [wg. QUIZU OWnetu] - nie wiem czy wciąż aktywny jako programista - tak wiem, że to on jest Forum Adminem).

Czyli urzeczywistnienie koszmaru. Twórcy postawili sobie chyba za punkt honoru obronę ich tytułu. Zgotowali sytuację w której firma nie istnieje ale produkt otrzymuje 'oficjalny support'.
Nie wiem jak to inaczej zinterpretować jak szarą strefę aka. błazenadę prawniczą (ekspertem nie jestem i raczej już nie zostanę).
To co można wciąż zrobić to zostawić Stucuka w spokoju - niech programuje swoje poprawki we własnym tempie, zwłaszcza, że jako niepolskojęzyczny koder prawdopodobnie bazuje na wsparciu zza granicy.
Pytanie czemu Radziu mając dostęp do kodu nie postanowił opublikować narzędzi dla sceny moderskiej to osobna kwestia - o ile to założenie jest prawdziwe (bo nie mam pojęcia kto napisał i wydał obecne narzędzia).
To co proponuję, bo od premiery minęło ponad 21 lat, to uznać kod za 'abandon ware' tym samym zapewnić sobie umowną możliwość jego rozkodowania 'inżynierią wsteczną' (uwielbiam te amerykańskie 'eufemizmy xD).
Także dla spokoju sumienia wszystkich zainteresowanych za coś takiego, zwłaszcza dla rozwoju i utrzymania gry jako żywej (bez pobierania innych form wynagrodzenia), chyba czas się zająć poznawaniem oryginału kodu bez względu na 'potencjalne negatywne konsekwencje'.
To co można zrobić wg. niewpisanych praw 'Netykiety' to nie publikować odkrytych skryptów i funkcji w formie otwartej - dla każdego przeglądającego forum.
Co najwyżej dla osób zalogowanych w formie 'spoilerów' - najlepiej z wykorzystaniem sekcji/ podforum z zawężonym dostępem.

PS
Proszę również nie myśleć, że sam potrafię odczytać grę w formie niezakodowanej czy kogokolwiek do tego nakłaniam.
Czas upływa nieubłaganie i dlatego realia i prawa rządzące Tytułem również się zmieniają.
Plusem całej tej pogmatwanej sytuacji jest to, że jeśli ktokolwiek będzie chciał wykłócać się o prawa do kodu który prawdopodobnie i tak zostanie rozpowszechniony to utknie na drodze sądowej z odpowiedzialnością po stronie osób które 'oficjalnie mogły mieć do niego dostęp'.

PS 2
Pierwszy 'mod' (Datadisk) też nie posiadał ani wsparcia twórców ani jakichkolwiek problemów z prawem - tak więc 'chcieć i móc' to dobry początek ale umieć to już niestety podstawa.
User avatar
Gelwe
Soldier level 7
Soldier level 7
Posts: 696
Joined: Sun May 25, 2014 2:06 pm

Re: Rozwój Original War

Post by Gelwe »

Jakskomiksu wrote: Tue Dec 13, 2022 7:29 pm Podsumowując:

Obecnie są 2 osoby w miarę zainteresowane rozwojem gry i mające oficjalny dostęp do narzędzi do celu niezbędnych (Stucuk i Radzio [wg. QUIZU OWnetu] - nie wiem czy wciąż aktywny jako programista - tak wiem, że to on jest Forum Adminem).

Czyli urzeczywistnienie koszmaru. Twórcy postawili sobie chyba za punkt honoru obronę ich tytułu. Zgotowali sytuację w której firma nie istnieje ale produkt otrzymuje 'oficjalny support'.
Nie wiem jak to inaczej zinterpretować jak szarą strefę aka. błazenadę prawniczą (ekspertem nie jestem i raczej już nie zostanę).
To co można wciąż zrobić to zostawić Stucuka w spokoju - niech programuje swoje poprawki we własnym tempie, zwłaszcza, że jako niepolskojęzyczny koder prawdopodobnie bazuje na wsparciu zza granicy.
Pytanie czemu Radziu mając dostęp do kodu nie postanowił opublikować narzędzi dla sceny moderskiej to osobna kwestia - o ile to założenie jest prawdziwe (bo nie mam pojęcia kto napisał i wydał obecne narzędzia).
To co proponuję, bo od premiery minęło ponad 21 lat, to uznać kod za 'abandon ware' tym samym zapewnić sobie umowną możliwość jego rozkodowania 'inżynierią wsteczną' (uwielbiam te amerykańskie 'eufemizmy xD).
Także dla spokoju sumienia wszystkich zainteresowanych za coś takiego, zwłaszcza dla rozwoju i utrzymania gry jako żywej (bez pobierania innych form wynagrodzenia), chyba czas się zająć poznawaniem oryginału kodu bez względu na 'potencjalne negatywne konsekwencje'.
To co można zrobić wg. niewpisanych praw 'Netykiety' to nie publikować odkrytych skryptów i funkcji w formie otwartej - dla każdego przeglądającego forum.
Co najwyżej dla osób zalogowanych w formie 'spoilerów' - najlepiej z wykorzystaniem sekcji/ podforum z zawężonym dostępem.

PS
Proszę również nie myśleć, że sam potrafię odczytać grę w formie niezakodowanej czy kogokolwiek do tego nakłaniam.
Czas upływa nieubłaganie i dlatego realia i prawa rządzące Tytułem również się zmieniają.
Plusem całej tej pogmatwanej sytuacji jest to, że jeśli ktokolwiek będzie chciał wykłócać się o prawa do kodu który prawdopodobnie i tak zostanie rozpowszechniony to utknie na drodze sądowej z odpowiedzialnością po stronie osób które 'oficjalnie mogły mieć do niego dostęp'.

PS 2
Pierwszy 'mod' (Datadisk) też nie posiadał ani wsparcia twórców ani jakichkolwiek problemów z prawem - tak więc 'chcieć i móc' to dobry początek ale umieć to już niestety podstawa.
Stucuk obecnie pracuje nad własnym silnikiem, więc OW zeszło na boczny tor. Obawiam się, że wraz z premierą finalnej wersji SOS-a kolejne aktualizacje do OW bedą pojawiały się bardzo rzadko, gdyż potrzeba nowych mechanik/usprawień związanych z rozwojem wyżej wymienionego moda napędzała development gry (wystarczy spojrzeć na changelogi od wersji 312. wzwyż).
Creative wrote:Image
Chodziło mi o to że sam przerabiam zrobione mapy. (budynki, ludki itd)
A co do saila to przecież sam muszę wklejać
.
Creative wrote: Jak chcesz mogę ci pomóc. Jestem doświadczonym modderem, zrobiłem 2 mody i 3 w drodze ;) Kontakt PW.
User avatar
Don Hard
Soldier level 5
Soldier level 5
Nepal
Posts: 244
Joined: Thu May 28, 2015 7:40 pm
Location: Lechia

Re: Rozwój Original War

Post by Don Hard »

Jakskomiksu wrote: Tue Dec 13, 2022 7:29 pm
[...]twórcy postawili sobie chyba za punkt honoru obronę ich tytułu. Zgotowali sytuację w której firma nie istnieje ale produkt otrzymuje 'oficjalny support'.
Nie wiem jak to inaczej zinterpretować jak szarą strefę aka. błazenadę prawniczą (ekspertem nie jestem i raczej już nie zostanę).
To co można wciąż zrobić to zostawić Stucuka w spokoju - niech programuje swoje poprawki we własnym tempie, zwłaszcza, że jako niepolskojęzyczny koder prawdopodobnie bazuje na wsparciu zza granicy.
Pytanie czemu Radziu mając dostęp do kodu nie postanowił opublikować narzędzi dla sceny moderskiej to osobna kwestia - o ile to założenie jest prawdziwe (bo nie mam pojęcia kto napisał i wydał obecne narzędzia).
To co proponuję, bo od premiery minęło ponad 21 lat, to uznać kod za 'abandon ware' tym samym zapewnić sobie umowną możliwość jego rozkodowania 'inżynierią wsteczną' (uwielbiam te amerykańskie 'eufemizmy xD).
Bohemia ma prawa do tytułu. Nikt nie wyda kodu bez ich zgody. Patche są niekiedy przez nich oficjalnie wstawiane na Steam (z rzadka, ale jednak)

https://store.steampowered.com/app/235320/Original_War/

Code: Select all

"Abandonware − oprogramowanie, którego twórca już nie sprzedaje i nie zapewnia dla niego obsługi."
W tym wypadku właściciel praw do marki, czyli Bohemia Interactive.
User avatar
Jakes
Soldier level 2
Soldier level 2
Poland
Posts: 31
Joined: Sun Apr 12, 2015 9:33 pm

Re: Rozwój Original War

Post by Jakes »

Jaki jest w ogóle cel tej inżynierii odwrotnej?
Napisanie gry od nowa będzie szybsze i mniej bolesne niż to, co proponujesz prawdę mówiąc :)
Muszę się zapisać na kurs pisania na klawiaturze, bo potem jest sporo edycji posta ( ͡° ͜ʖ ͡°)
User avatar
Gelwe
Soldier level 7
Soldier level 7
Posts: 696
Joined: Sun May 25, 2014 2:06 pm

Re: Rozwój Original War

Post by Gelwe »

Jakskomiksu wrote: Tue Dec 13, 2022 7:29 pm To co proponuję, bo od premiery minęło ponad 21 lat, to uznać kod za 'abandon ware' tym samym zapewnić sobie umowną możliwość jego rozkodowania 'inżynierią wsteczną' (uwielbiam te amerykańskie 'eufemizmy xD).
Po co się bawić w coś takiego? Skoro mamy pośredni dostęp do kodu źródłowego (Stucuk)? Równie dobrze można zrobić nową grę z mechanikami/w stylu Original War. Świetnym przykładem jest wersja open source tzara - nazywa się Tzared, można grać za darmo na stronie internetowej.
Creative wrote:Image
Chodziło mi o to że sam przerabiam zrobione mapy. (budynki, ludki itd)
A co do saila to przecież sam muszę wklejać
.
Creative wrote: Jak chcesz mogę ci pomóc. Jestem doświadczonym modderem, zrobiłem 2 mody i 3 w drodze ;) Kontakt PW.
User avatar
Serpent
Soldier level 10
Soldier level 10
Estonia
Posts: 4175
Joined: Tue Jul 07, 2009 9:13 pm
Location: Polska - EuroStan ZSRE
Contact:

Re: Rozwój Original War

Post by Serpent »

Ale jaki jest cel tego tematu? Przecież OW jest rozwijane od lat - ofc, nie przez oryginalnych twórców ale czy to takie istotne?

1. aspekt prawny - jest to własność Bohemii Interactive która zakupiła prawa do gry wraz z wykupieniem studia Altar Games/Interactive (pomijam fakt że praktycznie nikt ze starej ekipy altaru już tam nie pracuje).

2. kontrybucja - załóżmy że kod magicznie został opublikowany w internecie i każdy ma do niego wgląd. Pytanie, kto posiada wiedzę, czas oraz narzędzia aby to robić?

3. ograniczenia silnika - już dawno doszliśmy do granic wytrzymałości owej konstrukcji. Poważna rozbudowa, dodawanie nowych ficzerów wymagałoby tytanicznej pracy, na co raczej nikt nie poświęci czasu. Już lepiej byłoby stworzyć własną grę.

Dlatego mam taki apel do każdego kto chce pozyskać kod gry - dajcie sobie spokój bo nawet z kodem pod ręka nic się nie zmieni.
Epickie teksty:
Marek1906: jak zrobic aby sail był zielony?
Kvantovy: Wszystko normalne, wszystko w koło było dziwne
Kvantovy:: To jest fajne, że to nie jest takie głupie
Kvantovy:: remove sos from kanapeczka
Kvantovy:: zdarzają się rzezy które sie filozofom nie śniły
Cenwen: problemem jest gejostwo
"Taki z niego fizyk jak ze mnie baletnica" - Profesor Scholtze o Kvantovym.
JAKBYŁ BYM CZECHEM TO BYM ROZŁOŻYŁ NAMIOT ~Kvanciak
Jakskomiksu
Soldier level 2
Soldier level 2
Poland
Posts: 31
Joined: Sat Nov 26, 2022 4:44 pm

Re: Rozwój Original War

Post by Jakskomiksu »

Don Hard wrote: Fri Dec 16, 2022 5:51 pm
Bohemia ma prawa do tytułu. Nikt nie wyda kodu bez ich zgody. Patche są niekiedy przez nich oficjalnie wstawiane na Steam (z rzadka, ale jednak)
W takim razie mój błąd/mea culpa. Byłem przekonany, że poza 1szym patchem reszta była w całości fanowska (wliczając poprawki od Stucuka).
Jakes wrote: Fri Dec 16, 2022 5:56 pm Jaki jest w ogóle cel tej inżynierii odwrotnej?
Napisanie gry od nowa będzie szybsze i mniej bolesne niż to, co proponujesz prawdę mówiąc :)
Stara gadka i powielanie utartych schematów. Mój kontr-argument brzmi następująco: czy jakakolwiek przeróbka/ sequel kiedykolwiek zyskał na porzuceniu pierwotnego silnika?
Nie wyobrażam sobie jak pełne 3d "..... bo to standard na dzień dzisiejszy!" byłby lepszy i pasował bardziej do tematyki i mechaniki tej gry. Mam Déjà vu bo ktoś o tym wspominał w jakimś starszym temacie (prawdopodobnie odnośnie potencjalnego sequela).
Serpent wrote: Fri Dec 16, 2022 6:00 pm 3. ograniczenia silnika - już dawno doszliśmy do granic wytrzymałości owej konstrukcji. Poważna rozbudowa, dodawanie nowych ficzerów wymagałoby tytanicznej pracy, na co raczej nikt nie poświęci czasu. Już lepiej byłoby stworzyć własną grę.

Dlatego mam taki apel do każdego kto chce pozyskać kod gry - dajcie sobie spokój bo nawet z kodem pod ręka nic się nie zmieni.
Wręcz przeciwnie. Modding OW żyje wbrew pierwotnym założeniom / chęciom twórców. Temat coraz bardziej nie jest na czasie i trudno rościć sobie jakiekolwiek prawa do czyjejś cieżkiej pracy i wkładu w tą grę ale blokowanie dostępu do kodu po takim czasie ma już chyba tylko na celu dogaszenie resztek zapału sceny fan'erskiej.

Co do dostępu do kodu to myślę, że zmienia od wszystko. Począwszy od braku założeń na wstępny lekki modding, w którym można tylko podmieniać kolory/ twożyć mapy i tak przez nieoficjalne narzędzia. Z kodem przynajmniej 'więcej głów' mogłoby myśleć nad głęboko zakorzenionymi błędami mając sposobność testować i wypróbowywać potencjalne rozwiązania.
User avatar
Gelwe
Soldier level 7
Soldier level 7
Posts: 696
Joined: Sun May 25, 2014 2:06 pm

Re: Rozwój Original War

Post by Gelwe »

Jakskomiksu wrote: Fri Dec 16, 2022 7:34 pm Wręcz przeciwnie. Modding OW żyje wbrew pierwotnym założeniom / chęciom twórców. Temat coraz bardziej nie jest na czasie i trudno rościć sobie jakiekolwiek prawa do czyjejś cieżkiej pracy i wkładu w tą grę ale blokowanie dostępu do kodu po takim czasie ma już chyba tylko na celu dogaszenie resztek zapału sceny fan'erskiej.
Ide o zakład, że gdyby kod OW był publicznie dostępny na githubie i tak nikt by tam nie zaglądał, bo "ja nie jestem programistą". Poza tym ludzie przychodzą sobie zagrać w OW na multi lub singlu i nie interesuje ich to co się dzieje za kulisami. Jak wyjdzie nowy patch to spoko, jak nie to nie - nadal mogą cieszyć się grą.
Creative wrote:Image
Chodziło mi o to że sam przerabiam zrobione mapy. (budynki, ludki itd)
A co do saila to przecież sam muszę wklejać
.
Creative wrote: Jak chcesz mogę ci pomóc. Jestem doświadczonym modderem, zrobiłem 2 mody i 3 w drodze ;) Kontakt PW.
Post Reply