Zapytanie forumowiczów

Dział poświęcony projektowi Arabian Campaign

Moderátor: ArCamp Developer

Uživatelský avatar
Don Hard
Soldier level 5
Soldier level 5
Nepal
Příspěvky: 188
Registrován: čtv kvě 28, 2015 7:40 pm
Bydliště: Lechia

Zapytanie forumowiczów

Příspěvek od Don Hard »

A z tym modem Arabska Kamapnia coś sie ruszy czy dalej będzie mydlenie oczu kilku naiwnym fanom gry nie mającym zielonego pojęcia o temacie, że mod jest work in progress, a od 2021 jest głucha cisza i dalej nienaprawione bugi oczywiste jak ten w 4 misji (znany conajmniej od tego 2021) nie wspominając o innych wielkich planach jak rzekome intra, tekstury, czy zastąpienie ścian tekstu w trakcie niektórych misji?
Uživatelský avatar
Gelwe
Soldier level 7
Soldier level 7
Příspěvky: 707
Registrován: ned kvě 25, 2014 2:06 pm

Re: Nowy artykuł - Dokumentacja Kampanii Arabskiej Altaru i Historia Heike Steyer

Příspěvek od Gelwe »



Ta seria mogła by posłużyć za zebranie feedbacku dla twórców moda, aby poprawić nieścisłości i błędy.
Creative píše:Obrázek
Chodziło mi o to że sam przerabiam zrobione mapy. (budynki, ludki itd)
A co do saila to przecież sam muszę wklejać
.
Creative píše: Jak chcesz mogę ci pomóc. Jestem doświadczonym modderem, zrobiłem 2 mody i 3 w drodze ;) Kontakt PW.
Uživatelský avatar
zoNE
The Great Uniter & Site Administrator
The Great Uniter & Site Administrator
Příspěvky: 2133
Registrován: pát úno 17, 2006 3:44 pm
Bydliště: Poland
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapytanie forumowiczów

Příspěvek od zoNE »

Ponieważ posty zostały wrzucone w złym temacie, przeniosłem je do właściwego. Poprzedni temat dotyczył opisu oficjalnej dokumentacji firmy Altar Interactive odnośnie Arabskiej Kampanii Altaru, a nie modyfikacji. Zapytanie dotyczy modyfikacji, więc myślę, że najlepiej trafi do jej twórców w dziale tego moda.

Co do filmu, to myślę, że każda uwaga graczy jest cenna, jednak większość wskazanych tam rzeczy raczej nie będzie zmieniana (tu by musieli się wypowiedzieć autorzy modyfikacji), gdyż krytyka tam zawarta odnosi się do fabuły samej gry Original War i planów opisanych przez twórców tej gry, czyli firmę Altar. Większość ze wskazanych tam rzeczy jest autorstwa firmy Altar Interactive – co można zweryfikować w dokumentacji firmy – lub wynika z opisów zawartych w samej dokumentacji. Autor filmu niestety nie zrobił przed nim wystarczającego researchu. A głównym celem modyfikacji zawsze była zgodność z planami twórców, natomiast film proponuje zupełną zmianę linii fabularnej, jak miejsce miało to w innych modyfikacjach. Takich rzeczy raczej bym szukał w modyfikacjach, które tworzą własną fabułę, niż w tych bazujących na dokumentacji.

Odnosząc się tutaj do poszczególnych punktów z agendy filmu:

1. 00:00 - 00:15 - Wstęp
Odnośnie tekstur, tutaj myślałem, że z autorem filmu zostało to już wyjaśnione, jednak widzę, że nadal powiela nieprawdziwą narrację. Cytując z poprzedniej dyskusji odnośnie poprzedniego filmu:

Jak w filmie było zaznaczone, tutaj nie jest to nawet mit (nawet takiej rangi nie ma) – więc myślę, że się z tym zgadzamy. Ponownie było można rozwinąć tu nieco research. O ile sam twierdzę, że stwierdzenie o wyłączonych teksturach jest nieco dziwne oraz niefortunne, nawet nie wiem kto je ostatecznie wrzucił, czy McBenn, czy 0d-d1, to ostatecznie nie jest prawdą, że "pliki moda nie zawierają tekstur do domniemanych map, więc informacja ta jest fałszem". W poprzednim "micie" podano też, że brak w nim "cutscenek", "zamiast klimatycznych cutscenek dostaliśmy ściany tekstu" – miejsce weryfikacji tych jest jedno, więc zamieszczam to w tym miejscu.

Można to szybko zweryfikować np. w trailerze samej Arabskiej Kampanii, gdzie nagrane zostały akcję z teksturowanych map, które w wrzuconej do sieci wersji moda tych tekstur nie mają (np. misja AR15).



Widać tam także zrobioną przeze mnie zupełnie od nowa na podstawie konceptów Altaru mapę do misji AR5 (poprzednia będąca w modzie pochodzi z czasów, gdy koncepty te jeszcze nie były znane i publiczne), która w aktualnej wersji wygląda zupełnie inaczej – dlatego, że po prostu mapa ta jeszcze nie została przez nikogo przeportowana do moda, jak widać jednak ona istnieje wraz z teksturami. Jest też część innych tekstur, które ja tworzyłem czy nawet 0d-d1 zaczynał tworzyć, ale nie były na tak zadawalającym poziomie, by je publikować. Co jak napisałem wyżej, widać na trailerze czy nawet na cytacie poniżej.

Obrázek

Dodatkowo w filmie widać cutscenki w formie wideo. Projekty intr także wrzucałem kiedyś na łamach OWN oraz są publicznie widoczne na forum wraz z dokumentacją. Ściana tekstu jest w modzie więc dodana tymczasowo, by wiedzieć, jakie teksty tam będą i by zachować sens fabularny, a filmy nie zostały wrzucone jeszcze do upublicznionej wersji dlatego, że gra nie ma jeszcze dubbingu, a timingi są od niego zależne. Dlatego nie zostały zrenderowane jeszcze finalne wersje. Mówienie jednak o czymś, co jest wiadome, że jest tymczasowe oraz jak będzie wyglądać finalnie, gdy omawia się coś w wersji WIP, jest chyba marnowaniem czasu antenowego. A już tym bardziej w filmie z mitami.



Arabian Campaign jest aktualnie w wersji Work in Progress. To, że czegoś w tej wersji nie ma, nie oznacza, że nie istnieje. Są jednak źródła, na których jasno widać, że przynajmniej częściowo lub całościowo one istnieją.

2. 00:16 - 02:34 - Misja 1

W filmie w tym czasie zadano pytanie "skąd i jakim cudem szejkowie dowiedzieli się o wyprawie i w jaki sposób udało im się dostać na teren Rosji tak dużą grupą, bez wykrycia przez Rosjan". Ta akcja była zaplanowana, zaprogramowana i opisana w dokumentacji oraz gotowych plikach map dostarczonych przez Altar Interactive z kodem gry. Była to pierwsza mapa stworzona przez twórców gry i jest ona podwaliną historii oryginalnej arabskiej kampanii, jaka miała pojawić się w grze, a ostatecznie nie została wydana. Celem modyfikacji było jak najwierniejsze odtworzenie dostępnej w tamtym czasie dokumentacji (bo nie cała była w trakcie jego tworzenia dostępna), jednak ten fragment jest nie tyle oparty o dokumentację Altar, co stworzony przez Altar. Dokładnie taki sam zarzut by można przedstawić do sensu kampanii amerykańskiej, gdyż to ta sama baza. Równie dobrze można się zapytać jak w ówczesnym świecie (jeszcze dalej posuniętym technologicznie oraz wojskowo) tak duże grupy terrorystyczne dostają się na teren bardziej znanych z nieprzenikalnych struktur państw i przeprowadzają zmasowane ataki nie wykryte przez służby oraz wojsko, które później kończą się wojną, jedną z wielu, jakie obecnie trwają.

Kolejna rzecz, jak autor filmu wspomina, odnośnie dalszej akcji "gdzie twierdzą, że są otoczeni, ale przecież całe południe jest wolne, to czemu nie uciekają w las". W wersji Altaru także południe było wolne, a przebieg całej akcji był bardzo jasno opisany przez Altar. Zgodnie z dokumentem ArMiseEng z dnia 2000.04.30, misja ta podzielona jest na dwie części: wprowadzeniową, a następnie misję właściwą. Akcja wprowadzenia toczy się 12 kwietnia 2010 roku, w amerykańskiej bazie ekspedycyjnej na Syberii. Heike wraz z innymi najemnikami zostaje wynajęta przez rządy krajów arabskich, celem powstrzymania amerykańskiego transportu złóż syberytu z Syberii na tereny ówczesnej Alaski. Podobnie jak we wcześniejszych wersjach tej mapy, tak i tu całość rozpoczyna sekwencja, w której Arabowie bezszelestnie czołgając się po skałach nad amerykańską bazą, przypuszczają atak, z którego uciekając do EONa, żywcem uchodzi tylko jedna naukowiec. Jest to dobrze znana nam z kampanii amerykańskiej Joan Fergusson, której historię poznajemy w kampanii amerykańskiej zaraz po tym, jak przybywa do przeszłości.

"Joan: To nie byli Rosjanie. Nie wiem kto to był, ale wiedzieli dokładnie co robią. Postrzelili mnie, ale udało mi się doczołgać do EONa."

Gdy pojawiają się szejkowie, wkraczamy do EONa, po czym błyskawicznie trafiamy do właściwego zadania.

Jest to dokładny opis tego, co dzieje się w dokumentacji oraz kodzie misji stworzonym przez Altar Interactive. EON jak widać był zbyt cenny, by go oddać bez walki, a Arabowie działali z zaskoczenia. Zarzutem autora filmu do autorów modyfikacji, jest to, że autorzy moda trzymają się fabularnie zgodnie z planami firmy Altar (co było założeniem powyższej modyfikacji). Właściwie w całym filmie (jak i w poprzednich) autor neguje sens tego, co stworzył Altar. I owszem można krytykować niektóre decyzje Altaru, jednak trudno krytykować autorów moda za to, że w modyfikacji odtwarzającej plany Altaru idą za tymi planami. A na to wychodzi, gdy ciągle wspomina o pomysłach "autorów moda", które w rzeczywistości są pomysłami wydawcy gry.

3. 02:35 - 04:05 - Misja 2

Cytując film "skąd Heike wiedziała, gdzie ma się udać" – jest to idealnie opisane w dokumentacji do kampanii arabskiej firmy Altar oraz w samej modyfikacji w dialogach. Jak sam autor filmu przedstawia, w poprzedniej misji Heike rozmawia z Olafem, który robi jej wprowadzenie do fabuły i przedstawia graczowi, gdzie aktualnie się znajduje. W tym też przedstawia, że:

"H: A co ty tutaj robisz?
O: Czekam na ludzi takich jak ty. Pomogę ci ominąć linię obrony wroga i dotrzeć do naszych pozycji, ale tylko niewielu tam dociera. Spójrz, są tutaj dwie ruskie bazy. Jedyną możliwością będzie przejście pomiędzy nimi, jednak to też nie będzie takie proste.
H: Czyli Jankesi są na północy. A co z południem?
O: Droga jest dość dobrze patrolowana. Powinna istnieć możliwość przejścia przez las, lecz dalej na południe jest rzeka, a następnie bagna. Przejście tędy zajęłoby wieki.
H: Ok. Spróbuję jakoś się przedrzeć przez linię frontu. Dzięki.
O: Koniecznie staraj się unikać walki. Jest ich tu zbyt wielu. Mogę ci przez jakiś czas potowarzyszyć."

Ponownie, jest to misja, której linia fabularna, mapa, jak i dialogi były stworzone przez twórców gry w dokumentacji. A dialog odnośnie podróży kilkudniowej, wynika także z dokumentacji Altar. W moim wolnym tłumaczeniu oryginalny dialog brzmiał:
"H: Tyle dni przedzierałam się tym czymś przez pieprzone pustkowie, a wy po prostu zwyczajnie to zniszczyliście!"

Pościg rosyjskich żołnierzy (co zarzuca autor filmu: "tylko co oni robią w środku amerykańskiego terytorium") oraz dialogi w tym momencie także wynikają z dokumentacji firmy Altar. Autor filmu zarzuca też, że "w momencie ucieczki pojazdem, Oswald i jego ludzie zaczynają strzelać do nadjeżdżającego pojazdu, tylko czy tam nikt nie pomyślał, że jak to będą jakieś posiłki i zwiad, to cała ich operacja przejęcia bazy delty szlag trafi". Według pliku ArMiseEng z dnia 2000.04.30, Heike zdaje sobie sprawę z rozproszenia przestrzennego oraz czasowego ekspedycji, próbuje się więc przedrzeć do swoich towarzyszy. Istnieją dwie możliwości rozpoczęcia – zależne od wyborów dokonanych w poprzedniej misji. Jeżeli podróżowaliśmy amerykańskim pojazdem, na samym początku zostaniemy zaatakowani przez naszych, a pojazd zostanie zniszczony. Gdy natomiast przedzieraliśmy się pieszo przez linię wroga, za nami podążać będzie rosyjski patrol. Dialog był wykonany na podstawie mapy Ar02 dostarczonej przez firmę Altar, z dnia 2000.08.17.

Dalej w tym punkcie autor filmu wskazuje, że "dostajemy informację, że po mapie rozsiani są amerykańscy naukowcy, naszym celem jest ich unicestwienie, śmieszy mnie to, że amerykanie nie zauważyli, że ubyło im trochę personelu, czy oni tam używają radia". Ponownie ten cel misji wynika z dokumentacji firmy Altar:
"Cele drugorzędne:
– Zabij wszystkich amerykańskich naukowców w terenie.
– Unikaj strat własnych."

Odnosząc się do dr Aviradze, autor filmu wspomina, że "po chwili przychodzi Aviradze Aziz-diul, tylko jest jeden problem, Aviradze to nie arabskie imię, a gruzińskie nazwisko, skoro mod opiera się na notatkach z Altaru, a tam w dialogach nasz doktor ma właśnie nazwisko Aviradze, to co autorzy moda sobie myśleli". Ponownie wynika to ze słabego researchu autora filmu, gdyż Aviradze Aziz-diul właśnie pod tą nazwą występuje właśnie w plikach udostępnionych przez Altar. A dokładniej m.in. w mapie Ar3_ z dnia 2000.08.01 (w tych plikach map Altaru Aviradze ma jeszcze losowy avatar, dlatego nie przywiązujcie się do wyglądu poniżej). Więc ponownie autor filmu zarzuca autorom moda, który ma na celu odwzorowanie planów Altaru, że odwzorowuje plany Altaru, dodatkowo nie robiąc researchu, jak planowali to zrobić autorzy gry.

Obrázek

4. 04:06 - 06:25 - Misja 3

W tym punkcie autor filmu zarzuca, iż "Aviradze próbuje oswoić małpę i dlaczego oswajanie małpy odbywa się na polanie na południu od Delty, skoro w okolicy Delty jest masa małpoludów, nie sądzicie, że ta scena oswajania małpy miałaby większy sens w bazie Delta". Ponownie, jest to fragment wynikający z dokumentacji firmy Altar.

Jak w dokumencie ArMiseEng z dnia 2000.04.30, jest to typowa misja na zapoznanie się z mechaniką oswajania małpoludów. Oddziałowi Heike udało się wykraść amerykańskie badania na temat przodków rasy ludzkiej, czas więc na wdrożenie ich w życie. Gdy jednak doktor Aviradze próbuje oswoić małpoluda, jego starania niweluje Robert Farmer, przybywający do nas z nowymi rozkazami. Przykładowe dialogi na podstawie plików mapy __AR\03 z dnia 2000.08.15, na podstawie mojego wolnego tłumaczenia:

„Aviradze: Psst, poczekaj tutaj… Spłoszymy je, jeżeli będzie nas za dużo.
Oswald: Ten Aviradze jest jakiś świrnięty… Nie wierzę w to, że pozwolą mu się w ogóle do siebie zbliżyć.
Heike: Nie oceniaj książki po okładce…, może on jest taki spięty tylko w kontaktach z ludźmi. Widziałeś, jak się rozpromienił, kiedy dotarliśmy do wyników amerykańskich badań?
O: Po prostu go nie lubię… i jestem gotów założyć się, że mu się nie powiedzie.
H: Psst… patrz!
A: cho**ra!
Farmer: Która z was to Steyer?
A: Gościu, nie wiem kim jesteś, ale chciałbym zauważyć, że właśnie zrujnowałeś historyczny moment. Nie mogłeś wybrać już bardziej niedogodnego momentu na swoje przybycie? Nie wydaje mi się, by ten samiec kiedykolwiek jeszcze powrócił.
H: Heike Steyer to ja. Co się dzieje?
F: Nazywam się Robert Farmer. Jestem tu z polecenia szejków. Musieli znaleźć jakąś słabo chronioną, amerykańską bazę… Słyszałem, że w końcu mamy szansę na zdobycie cennych surowców.
A: Surowców?! To przecież szansa na nawiązanie kontaktu z przodkami rasy ludzkiej!
F: Te twoje dzikusy raczej nie powstrzymają rosyjskiego czołgu…
A: Zdziwiłbyś się…”

Innymi słowy zgodnie z planami twórców gry to właśnie ta misja oraz teren odpowiada za oswajanie małpoludów, a nie teren poprzedniej misji.

Dalej idąc za narracją filmu: "skoro obszar bazy znajduje się blisko Gammy i Epsilonu, to dlaczego ma biom pustynny". Ponownie wynika to z planów twórców, gdyż jest to zaimplementowana mapa, która w całości została stworzona wraz z kodem oraz teksturami przez twórców gry. Pliki __AR\03.

Co do zbierania kwiatków, to autorzy modyfikacji wprowadzili to urozmaicenie do gry, zanim udostępnione zostały jeszcze pliki mapy __AR\03 Altaru i bazowali tutaj na wyżej wymienionej dokumentacji, która mówiła, że cała misja ma na celu opierać się na mechanikach oswajania małpoludów, więc próbowali dodać elementy znane z gier RPG. Gdy te pliki jednak zostały udostępnione, po prostu fragment ten został przeportowany z racji, iż był ciekawy oraz był elementem rozpoznawalnym dla modyfikacji, z uwagą na to, jaki będzie odbiór użytkowników i czy w przyszłości zostanie zachowany, czy nie.

Autor filmu wspomina też, że "budujemy pojazd na baterie słoneczne, bo tak, kij z tym, że w poprzedniej misji Heike ma pojazd z silnikiem spalinowym, przejmujemy pojazd z silnikiem spalinowym, w bazie jest złoże ropy, transportujemy tę ropę". Podobny zarzut można wskazać do kampanii amerykańskiej i misji AM03, gdyż tu też budujemy pojazdy wyposażone w "silniki napędzane energią słoneczną", mimo iż w pierwszej misji mijamy rosyjski pojazd spalinowy, w drugiej misji kradniemy oraz prowadzimy rosyjski pojazd spalinowy, a naprzeciw siebie mamy wielką rosyjską bazę, mającą kilka złóż ropy, więc okolica jest bogata w ropę. Patrząc jednak w dokumentację twórców gry odnośnie arabskiej kampanii, to też ma swoje wyjaśnienie fabularne. Opisuje to plik OW Design z 2000 roku, gdzie czytamy:

"Silnik spalinowy
Staje się to jednak ważne, gdy ropy jest mało - może to być plonem niektórych misji arabskich czy amerykańskich. Daje to ciekawe możliwości dla Arabów - najemnicy nie wydobywają sami ropy, ale jeżdżą na platformach innych nacji (jak w Waterworld czy Mad Maxie).
Silnik słoneczny
Arabowie nie mają ciężkich pojazdów i silnik słoneczny jest dla nich bardzo ważny. Ukradną go stosunkowo późno w grze i rozwiąże on ich ciągłe problemy z ropą (ich taktyka będzie opierać się w dużej mierze na lekkich pojazdach, które nie mogą korzystać z syberytu)."

W tej misji mamy oszczędzać ropę, która będzie nam potrzebna dalej, a sami Arabowie fabularnie mają problem z dostępem do niej wg źródeł.

Autor filmu wskazuje też, że "konwoje, które mamy przechwycić są puste" oraz "dlaczego dopiero w tej misji Amerykanie orientują się, że coś się stało z ich bazą i próbują odbić utraconą placówkę" – ta misja miała gotowy kod gry oraz w zamyśle Altaru były one puste, mogły się kierować dopiero po transportowane materiały lub wracać po ich przewiezieniu - założeniem jest to, by przejęcie konwoju nie kończyło celów misji. Podobnie kwestia się ma do odbicia placówki, wcześniejsze misje zgodnie z dokumentacją nie przewidywały odbijania przez Amerykanów baz, natomiast w tej było to opisane nie tylko w dokumentacji, ale i ataki były oprogramowane w gotowych plikach misji. W dokumencie ArMiseEng z dnia 2000.04.30, kiedy ataki amerykańskie stają się zbyt silne, Heike otrzymuje rozkaz udania się do południowo wschodniego składu.

5. 06:26 - 07:50 - Misja 4

Kwestia ginącego Aviradze wg tego co rozmawiałem z 0d-d1 w 2021 roku, była wtedy naprawiana, a nikt od tej pory nie zgłaszał tego problemu. Jeżeli nadal występuje, a nie jest to stare nagranie, to autorzy modyfikacji powinni się temu przyjrzeć.

Przechodząc jednak dalej, autor filmu wspomina, że "dostajemy obowiązek wyeliminowania Rosjan oraz Amerykanów, w tej misji uzyskujemy dostęp do dyplomacji, dziwne jest to, że Amerykanie chcą się z nami dogadać, chociaż zniszczyliśmy im bazę Delta zabijając wszystkich naukowców, teraz przejmując bazę zaopatrzeniową". Ponownie jest to zamysł oryginalnej dokumentacji firmy Altar, a podobny zarzut moglibyśmy wysunąć do amerykańskich misji, w których dogadują się z Arabami.

Patrząc na ArMiseEng z dnia 2000.04.30, podczas wizytacji trzech szejków: Abdula, Hassana i Omara, Abdul Shariff – głównodowodzący siłami arabskimi – przekazuje szczegóły nowego zadania, lecz Heike nie do końca zgadza się z jego metodami. Po przyjacielskiej pogawędce z Omarem, podejmuje jednak działania. Dialog wprowadzający, zgodny z mapą Ar4 z dnia 2000.08.12, wg mojego wolnego tłumaczenia:

"O: Chcę ci powiedzieć, Heike… mam nadzieję, że nie masz nic przeciwko przejściu na ty…, że zdaję sobie sprawę z tego, iż ludzie są najcenniejszym, co mamy. Dlatego też my wracamy na północ, a ty będziesz miała wolną rękę. Twoim celem jest zdobycie tego obszaru. Myślę, że nikt nie będzie miał ci za złe sposobu, w jaki to osiągniesz.
H: Sugerujesz, że mogę negocjować z którąś ze stron?
O: Niczego nie sugeruję, Heike, to tylko przyjacielska pogawędka, pamiętasz?
H: Dziękuję, Omar.
O: Jak już powiedziałem, nie ma za co dziękować."
"Główne cele misji:
– Zbuduj i umocnij bazę.
Cele drugorzędne:
– Pokonaj Rosjan i Amerykanów w okolicy.
– Spróbuj użyć dyplomacji, by zminimalizować straty."

Idąc dalej z filmem "po dobiciu targu z Amerykanami, ich inżynier przynosi nam skrzynki, chociaż mogą wybudować komorę transportową". Ten sam zarzut można by rzucić do amerykańskich misji, np. AM15, gdzie miejsce ma tożsama akcja, a zaawansowanie bazy jest dużo dalej posunięte. Co do dowodzących bazami, to w linii fabularnej AM oraz RU w różnych bazach dowodzenie także się różni. Myślę jednak, że jest to coś, nad czym warto się głębiej zastanowić.

Podsumowując, większość zarzutów twórcy filmu do decyzji autorów moda odnosi się do rzeczy, które wynikają bezpośrednio z planów twórców gry, a nie ich decyzji. Owszem także jestem za tym, by lekko poprawiać nieścisłości, a w szczególności nieścisłości, które w modzie nadal się znajdują, wynikające z tego, że nie cała dokumentacja arabskiej kampanii Altaru była dostępna w trakcie jego tworzenia. Takie rzeczy moim zdaniem powinny być poprawione, niestety aktualnie nie ma kto tego wykonać. Tutaj jednak mamy zarzut do całej koncepcji na poziomie zupełnej zmiany tego, co planowali autorzy gry, a nie to było celem moda.

Jeżeli by się znalazły osoby chętne do pracy nad modem, posiadające odpowiednie umiejętności - do czego zachęcam - to myślę, że warto by było przeanalizować takie nieścisłości (jak można je poprawić fabularnie), jednak nadal trzymając się wizji Altaru. Bo sam sporo takich nieścisłości zgłaszałem kiedyś do 0d-d1, więc też jestem ich świadom. Podobnie jak nieścisłości w dalszych misjach, z dokumentacją Altaru (bo ta nie była wtedy jeszcze w pełni dostępna). Niestety z tego co wiem, aktualnie nie ma osób, które by mogły przepisać całe misje. Mam jednak nadzieję, że takie się znajdą, by dalej rozwijać projekt.
Přílohy
aviradze.png
aviradze.png (75 KiB) Zobrazeno 927 x
Uživatelský avatar
Gelwe
Soldier level 7
Soldier level 7
Příspěvky: 707
Registrován: ned kvě 25, 2014 2:06 pm

Re: Zapytanie forumowiczów

Příspěvek od Gelwe »

zoNE píše: ned čer 01, 2025 10:57 am Jeżeli by się znalazły osoby chętne do pracy nad modem, posiadające odpowiednie umiejętności - do czego zachęcam - to myślę, że warto by było przeanalizować takie nieścisłości (jak można je poprawić fabularnie), jednak nadal trzymając się wizji Altaru. Bo sam sporo takich nieścisłości zgłaszałem kiedyś do 0d-d1, więc też jestem ich świadom. Podobnie jak nieścisłości w dalszych misjach, z dokumentacją Altaru (bo ta nie była wtedy jeszcze w pełni dostępna). Niestety z tego co wiem, aktualnie nie ma osób, które by mogły przepisać całe misje. Mam jednak nadzieję, że takie się znajdą, by dalej rozwijać projekt.
Zgłaszam się do wznowienia prac nad modem, na start warto by było naprawić oczywiste bugi oraz w dalszej perspektywie przywrócić postacie, które pierwotnie planował Altar wraz z prawidłowymi awatarami.
Creative píše:Obrázek
Chodziło mi o to że sam przerabiam zrobione mapy. (budynki, ludki itd)
A co do saila to przecież sam muszę wklejać
.
Creative píše: Jak chcesz mogę ci pomóc. Jestem doświadczonym modderem, zrobiłem 2 mody i 3 w drodze ;) Kontakt PW.
El Autismo
Soldier level 0
Soldier level 0
Poland
Příspěvky: 9
Registrován: ned čer 09, 2024 5:46 pm

Re: Zapytanie forumowiczów

Příspěvek od El Autismo »

zoNE píše: ned čer 01, 2025 10:57 am Autor filmu niestety nie zrobił przed nim wystarczającego researchu.
Zarzucasz ekipie zarządzającej kanałem El Autismo brak researchu do przedstawionego wyżej filmu.

Mamy dostęp do oryginalnych notatek Altaru, jak i również oryginalnych 4 misji wykonanych przez sam Altar, a konkretnie przez developera o pseudonimie Drastak. Z naszych źródeł, które przed chwilą wymieniłem mamy dostateczne dowody, że żadna z misji wykonanych przez autorów Arcampa nie pokrywa się w 100% z oryginalnymi założeniami twórców. Już odbiegając od tego, że niektóre rozwiązania są wymyślone przez autorów moda, które dałoby się wykonać lepiej.

Tak samo niektóre rozwiązania Altaru dałoby się przedstawić w lepszy sposób, przykładem jest pojazd poruszający się na mapie ar01_Cont, który porusza się w kółko, zamiast natychmiastowej ucieczki po wdarciu się w potyczkę z arabskimi najemnikami (pomijając fakt, że kierowca nie jest zapisywany oraz wczytywany przy pojawianiu się i znikaniu owego pojazdu).

Ta modyfikacja nie przedstawia stanu kampanii, która mogłaby mieć miano "oficjalnej" / wprowadzonej do oryginalnej gry.

Twórcy moda sami nie zrobili dobrego researchu, ponieważ nawet nazwy postaci są pomylone (posłużę się tutaj oryginalną mapą twórców gry, o nazwie ArGenChar),
tak samo są wycięte wątki, które nie powinny być wycięte. Przykładem jest Jevgenij Maksimowicz Gawriłow w ar04, który został wycięty na rzecz Caricyna. Tak samo wątek Franka Forsytha, który był przedstawiony w oryginalnych misjach Altaru. Nie mówiąc o fakcie Jeremiego Sikorskiego, gdzie prawą ręką była Lucy Donaldson.
image2.png
(327.82 KiB) Zatím ještě nestaženo
image.png
(308.45 KiB) Zatím ještě nestaženo
Příloha image3.png je dlouhodobě nedostupná.
zoNE píše: ned čer 01, 2025 10:57 am Jak w filmie było zaznaczone, tutaj nie jest to nawet mit (nawet takiej rangi nie ma) – więc myślę, że się z tym zgadzamy. Ponownie było można rozwinąć tu nieco research. O ile sam twierdzę, że stwierdzenie o wyłączonych teksturach jest nieco dziwne oraz niefortunne, nawet nie wiem kto je ostatecznie wrzucił, czy McBenn, czy 0d-d1, to ostatecznie nie jest prawdą, że "pliki moda nie zawierają tekstur do domniemanych map, więc informacja ta jest fałszem". W poprzednim "micie" podano też, że brak w nim "cutscenek", "zamiast klimatycznych cutscenek dostaliśmy ściany tekstu" – miejsce weryfikacji tych jest jedno, więc zamieszczam to w tym miejscu.
Odnosząc się do twojego "trailera" jak i podpunktów o teksturach i przerywnikach filmowych - co nas to obchodzi, że są gdzieś umieszczone, w jakiś czeluściach internetu, kiedy w samej modyfikacji ich nie ma? Skoro ich nie ma faktycznie w grze, to można powiedzieć, że nie istnieją na stan dzisiejszy.
zoNE píše: ned čer 01, 2025 10:57 am Arabian Campaign jest aktualnie w wersji Work in Progress. To, że czegoś w tej wersji nie ma, nie oznacza, że nie istnieje. Są jednak źródła, na których jasno widać, że przynajmniej częściowo lub całościowo one istnieją.
Poza tym, skoro je posiadasz, to czemu ich nie ma w grze? Jeżeli zostaną owe tekstury jak i przerywniki dodane do gry, nagram film ze sprostowaniem, że zostały one w końcu dodane, po 4 latach bez jakiegokolwiek odzewu autorów i jakichkolwiek aktualizacji.
Mówisz, że tekstury stworzone przez Odd1 nie były zadawalające, to trzeba kogoś tutaj zasmucić, że tekstury w misji ar13 wyglądają zbyt płasko i należy je poprawić.
zoNE píše: ned čer 01, 2025 10:57 am Dodatkowo w filmie widać cutscenki w formie wideo. Projekty intr także wrzucałem kiedyś na łamach OWN oraz są publicznie widoczne na forum wraz z dokumentacją. Ściana tekstu jest w modzie więc dodana tymczasowo, by wiedzieć, jakie teksty tam będą i by zachować sens fabularny, a filmy nie zostały wrzucone jeszcze do upublicznionej wersji dlatego, że gra nie ma jeszcze dubbingu, a timingi są od niego zależne.
Ponownie, nie ma to znaczenia czy jest dubbing do cutscenek, czy go nie ma. Wydaliście moda, który nie ma od samego początku nawet połowy linijki dubbingu, więc co szkodzi dodać cutscenki z napisami? Przecież jest to możliwe.
zoNE píše: ned čer 01, 2025 10:57 am W filmie w tym czasie zadano pytanie "skąd i jakim cudem szejkowie dowiedzieli się o wyprawie i w jaki sposób udało im się dostać na teren Rosji tak dużą grupą, bez wykrycia przez Rosjan". Ta akcja była zaplanowana, zaprogramowana i opisana w dokumentacji oraz gotowych plikach map dostarczonych przez Altar Interactive z kodem gry.
Świetnie, że została zaplanowana i opisana, ale co to ma za znaczenie? Proszę mi to wyjaśnić logicznie, nie używając "meta-argumentów", typu, że "W teraźniejszości też nie wiadomo jakby się o niej dowiedzieli". Patrzymy na to logicznie, nie ma w przerywnikach filmowych jakkolwiek tego opisanego (bo ich nie ma, a jakby były to pewnie też nie byłoby wyjaśnienia).
zoNE píše: ned čer 01, 2025 10:57 am Dokładnie taki sam zarzut by można przedstawić do sensu kampanii amerykańskiej, gdyż to ta sama baza.
Widzę, że średnio śledzisz kanał, to podrzucam ci film wyjaśniający całe to zajście.

https://www.youtube.com/watch?v=OSt8V-1AHfI
zoNE píše: ned čer 01, 2025 10:57 am Równie dobrze można się zapytać jak w ówczesnym świecie (jeszcze dalej posuniętym technologicznie oraz wojskowo) tak duże grupy terrorystyczne dostają się na teren bardziej znanych z nieprzenikalnych struktur państw i przeprowadzają zmasowane ataki nie wykryte przez służby oraz wojsko, które później kończą się wojną, jedną z wielu, jakie obecnie trwają.
Meta-argument - "O bO w TeRaŹnIeJsZoŚcI tEż NiE wIaDoMo JaK bY sIę TaM dOsTaLi"
zoNE píše: ned čer 01, 2025 10:57 am Kolejna rzecz, jak autor filmu wspomina, odnośnie dalszej akcji "gdzie twierdzą, że są otoczeni, ale przecież całe południe jest wolne, to czemu nie uciekają w las". W wersji Altaru także południe było wolne, a przebieg całej akcji był bardzo jasno opisany przez Altar. Zgodnie z dokumentem ArMiseEng z dnia 2000.04.30, misja ta podzielona jest na dwie części: wprowadzeniową, a następnie misję właściwą. Akcja wprowadzenia toczy się 12 kwietnia 2010 roku, w amerykańskiej bazie ekspedycyjnej na Syberii.
Proszę mi w takim razie przytoczyć fragment tego dokumentu, gdzie jest napisane, że Amerykanie nie mają możliwości ucieczki w las.
zoNE píše: ned čer 01, 2025 10:57 am Zarzutem autora filmu do autorów modyfikacji, jest to, że autorzy moda trzymają się fabularnie zgodnie z planami firmy Altar (co było założeniem powyższej modyfikacji). Właściwie w całym filmie (jak i w poprzednich) autor neguje sens tego, co stworzył Altar. I owszem można krytykować niektóre decyzje Altaru, jednak trudno krytykować autorów moda za to, że w modyfikacji odtwarzającej plany Altaru idą za tymi planami. A na to wychodzi, gdy ciągle wspomina o pomysłach "autorów moda", które w rzeczywistości są pomysłami wydawcy gry.
Trudno nie krytykować bezsensownych i nieprzemyślanych ruchów autorów. To jest modyfikacja, czy oficjalna kampania tworzona na zlecenie twórców gry? Otóż oświecę cię, ale MODYFIKACJA. Wiele wątków w tym modzie jest bezsensownych i wymyślonych, typu brak stabilności elektrowni syberytowej w misji ar07, czy przejmowanie pojazdów zdalnymi radarami w ar10. Często te funkcje nie działają, a co dopiero mają mieć sens. Skoro bazowaliście tą modyfikację na notatkach, to nie odwzorujecie jej w 100%, bo bazowanie, a robienie 1:1 to co w notatkach to jest różnica. Notatki w misji ar05 w górę są bardzo szczątkowe, praktycznie nieistniejące. Idąc logiką waszego "bazowania na notatkach", to połowa misji powinna być bez dialogów i tylko walczymy z danymi frakcjami, bo tak wyglądają notatki twórców na temat tych misji.
zoNE píše: ned čer 01, 2025 10:57 am Cytując film "skąd Heike wiedziała, gdzie ma się udać" – jest to idealnie opisane w dokumentacji do kampanii arabskiej firmy Altar oraz w samej modyfikacji w dialogach. Jak sam autor filmu przedstawia, w poprzedniej misji Heike rozmawia z Olafem, który robi jej wprowadzenie do fabuły i przedstawia graczowi, gdzie aktualnie się znajduje. W tym też przedstawia, że:

Ponownie, jest to misja, której linia fabularna, mapa, jak i dialogi były stworzone przez twórców gry w dokumentacji. A dialog odnośnie podróży kilkudniowej, wynika także z dokumentacji Altar. W moim wolnym tłumaczeniu oryginalny dialog brzmiał:
"H: Tyle dni przedzierałam się tym czymś przez pieprzone pustkowie, a wy po prostu zwyczajnie to zniszczyliście!"
To co wkleiłeś niżej (te dialogi) nie odnoszą się jakkolwiek do naszego argumentu. To są zwykłe dialogi wskazujące gdzie gracz ma dostępne pola ucieczki z mapy, a nie wskazane "Idź na północny wschód, tam znajdziesz Oswalda Krause'a i jego ekipę". Nie ma takiego dialogu, ona przejeżdża przez wzgórze Owsjenki i dojeżdża do bazy Delta. Pomijając, że ten loading screen nie ma żadnego sensu, bo przejeżdża przez największe góry, a pojazd jest kołowy. Tak samo pojazd ma mało paliwa, a nagle starczy mu na "podróż kilkudniową". Tak samo kolejny raz odnoszę się do tego, że to modyfikacja i niektóre dialogi dałoby się przerobić na bardziej sensowne, typu te "kilka dni" na "kilka godzin", bo to ni chu chu nie ma sensu w porównaniu do rosyjskiego pościgu, który nas pewnie gonił z miesiąc, skoro postacie w ow są jakieś 2.5 razy wolniejsze niż poruszające się w Jeepach.
zoNE píše: ned čer 01, 2025 10:57 am Heike zdaje sobie sprawę z rozproszenia przestrzennego oraz czasowego ekspedycji, próbuje się więc przedrzeć do swoich towarzyszy.
Skąd Heike wiedziała, gdzie ma jechać, aby "przedrzeć się do swoich towarzyszy"?
zoNE píše: ned čer 01, 2025 10:57 am Dalej w tym punkcie autor filmu wskazuje, że "dostajemy informację, że po mapie rozsiani są amerykańscy naukowcy, naszym celem jest ich unicestwienie, śmieszy mnie to, że amerykanie nie zauważyli, że ubyło im trochę personelu, czy oni tam używają radia". Ponownie ten cel misji wynika z dokumentacji firmy Altar:
Super, niech bazuje to o notatkach Altaru. Zastanawia nas fakt, czemu nie ma jakichkolwiek konsekwencji z na przykład wolnego zabijania naukowców? Na przykład mogliby zamiast strzelać z tych swoich kapiszonowców, uciekać do bazy i powiadomić personel, że jakieś nieznane siły są w okolicy. Skutkowałoby to też w przyszłej misji większym personelem i oporem ze strony amerykanów.
zoNE píše: ned čer 01, 2025 10:57 am Odnosząc się do dr Aviradze, autor filmu wspomina, że "po chwili przychodzi Aviradze Aziz-diul, tylko jest jeden problem, Aviradze to nie arabskie imię, a gruzińskie nazwisko, skoro mod opiera się na notatkach z Altaru, a tam w dialogach nasz doktor ma właśnie nazwisko Aviradze, to co autorzy moda sobie myśleli". Ponownie wynika to ze słabego researchu autora filmu, gdyż Aviradze Aziz-diul właśnie pod tą nazwą występuje właśnie w plikach udostępnionych przez Altar. A dokładniej m.in. w mapie Ar3_ z dnia 2000.08.01 (w tych plikach map Altaru Aviradze ma jeszcze losowy avatar, dlatego nie przywiązujcie się do wyglądu poniżej). Więc ponownie autor filmu zarzuca autorom moda, który ma na celu odwzorowanie planów Altaru, że odwzorowuje plany Altaru, dodatkowo nie robiąc researchu, jak planowali to zrobić autorzy gry.
Doskonale o tym wiemy, że tak oryginalnie nazywał się Aviradze. Ponawiam pytanie, czemu nie zmienialiście bezsensownych rozwiązań Altaru? Gdyby kazali wam zrobić arabską kampanię, gdzie gra się Rosjanami i końcowo Legion składał się z amerykańskich żołnierzy, zrobilibyście to?
(Nie wiem o co chodzi, że Aviradze ma randomowy avatar - wszystkie misje demonstracyjne/stare wersje misji nie mają załadowanych avatarów. W tej samej misji gdzie przytoczyłeś screena, Sonya, Ralph, Oswald nie mają nazwiska (tylko ???), a Lucy Sebel to "Lucie" Sebel)
zoNE píše: ned čer 01, 2025 10:57 am W tym punkcie autor filmu zarzuca, iż "Aviradze próbuje oswoić małpę i dlaczego oswajanie małpy odbywa się na polanie na południu od Delty, skoro w okolicy Delty jest masa małpoludów, nie sądzicie, że ta scena oswajania małpy miałaby większy sens w bazie Delta". Ponownie, jest to fragment wynikający z dokumentacji firmy Altar.

Jak w dokumencie ArMiseEng z dnia 2000.04.30, jest to typowa misja na zapoznanie się z mechaniką oswajania małpoludów. Oddziałowi Heike udało się wykraść amerykańskie badania na temat przodków rasy ludzkiej, czas więc na wdrożenie ich w życie. Gdy jednak doktor Aviradze próbuje oswoić małpoluda, jego starania niweluje Robert Farmer, przybywający do nas z nowymi rozkazami. Przykładowe dialogi na podstawie plików mapy __AR\03 z dnia 2000.08.15, na podstawie mojego wolnego tłumaczenia:
To samo co punkt wyżej.
zoNE píše: ned čer 01, 2025 10:57 am Dalej idąc za narracją filmu: "skoro obszar bazy znajduje się blisko Gammy i Epsilonu, to dlaczego ma biom pustynny". Ponownie wynika to z planów twórców, gdyż jest to zaimplementowana mapa, która w całości została stworzona wraz z kodem oraz teksturami przez twórców gry. Pliki __AR\03.
Super, że wynika to z planów twórców. Lecz śmiem powątpiewać, że w planach twórców były bezsensowne loading screeny, które nie pokrywają się z resztą mapy świata w OW. Nie wiem kto jest ich autorem, ale chyba brakuje temu komuś Common Sense'a i nie grał w vanillę, skoro nie wiedział, że Pustynia jest na północny wschód od Alfy, a nie pomiędzy Epsilonem i Gammą, które nie istniały w tamtym momencie czasu gry.
zoNE píše: ned čer 01, 2025 10:57 am Co do zbierania kwiatków, to autorzy modyfikacji wprowadzili to urozmaicenie do gry, zanim udostępnione zostały jeszcze pliki mapy __AR\03 Altaru i bazowali tutaj na wyżej wymienionej dokumentacji, która mówiła, że cała misja ma na celu opierać się na mechanikach oswajania małpoludów, więc próbowali dodać elementy znane z gier RPG. Gdy te pliki jednak zostały udostępnione, po prostu fragment ten został przeportowany z racji, iż był ciekawy oraz był elementem rozpoznawalnym dla modyfikacji, z uwagą na to, jaki będzie odbiór użytkowników i czy w przyszłości zostanie zachowany, czy nie.
Odbiór użytkowników tego urozmaicenia jest taki, że nie ma żadnego sensu, ponieważ końcowo i tak w dialogu jest powiedziane, że małpolud skusił się na tabliczkę czekolady w kieszeni Aviradze (czy jakoś tak). Odchodząc od odbioru społeczności, to ogólnie to jest głupie. On się uczy botaniki, czy języka małpoludów? Z tego co wiem, to badanie w laboratorium nazywa się "JĘZYK Małpoludów", nie "Przysmaki tutejszej fauny".


Teraz o silnikach spalinowych:
zoNE píše: ned čer 01, 2025 10:57 am Patrząc jednak w dokumentację twórców gry odnośnie arabskiej kampanii, to też ma swoje wyjaśnienie fabularne. Opisuje to plik OW Design z 2000 roku, gdzie czytamy:

"Silnik spalinowy
Staje się to jednak ważne, gdy ropy jest mało - może to być plonem niektórych misji arabskich czy amerykańskich. Daje to ciekawe możliwości dla Arabów - najemnicy nie wydobywają sami ropy, ale jeżdżą na platformach innych nacji (jak w Waterworld czy Mad Maxie).
Silnik słoneczny
Arabowie nie mają ciężkich pojazdów i silnik słoneczny jest dla nich bardzo ważny. Ukradną go stosunkowo późno w grze i rozwiąże on ich ciągłe problemy z ropą (ich taktyka będzie opierać się w dużej mierze na lekkich pojazdach, które nie mogą korzystać z syberytu)."

W tej misji mamy oszczędzać ropę, która będzie nam potrzebna dalej, a sami Arabowie fabularnie mają problem z dostępem do niej wg źródeł.
Dobrze, świetnie, fenomenalnie. Nie pamiętam jednak aby w jakiejkolwiek misji był wątek braku ropy, a jak był, to był rozwiązywany tym, że 30 hexów dalej było złoże, które dało się przejąć.
zoNE píše: ned čer 01, 2025 10:57 am Autor filmu wskazuje też, że "konwoje, które mamy przechwycić są puste" oraz "dlaczego dopiero w tej misji Amerykanie orientują się, że coś się stało z ich bazą i próbują odbić utraconą placówkę" – ta misja miała gotowy kod gry oraz w zamyśle Altaru były one puste, mogły się kierować dopiero po transportowane materiały lub wracać po ich przewiezieniu - założeniem jest to, by przejęcie konwoju nie kończyło celów misji. Podobnie kwestia się ma do odbicia placówki, wcześniejsze misje zgodnie z dokumentacją nie przewidywały odbijania przez Amerykanów baz, natomiast w tej było to opisane nie tylko w dokumentacji, ale i ataki były oprogramowane w gotowych plikach misji. W dokumencie ArMiseEng z dnia 2000.04.30, kiedy ataki amerykańskie stają się zbyt silne, Heike otrzymuje rozkaz udania się do południowo wschodniego składu.
Proszę przestać opierać się o ten sam tekst, że "było to w notatkach Altaru", albo, że "było to opisane w pliku XXX.txt", bo kompletnie nie ma to znaczenia. Chodzi akurat w tym podpunkcie o aspekt gameplayowy, który ponownie nie ma żadnego sensu.
zoNE píše: ned čer 01, 2025 10:57 am Przechodząc jednak dalej, autor filmu wspomina, że "dostajemy obowiązek wyeliminowania Rosjan oraz Amerykanów, w tej misji uzyskujemy dostęp do dyplomacji, dziwne jest to, że Amerykanie chcą się z nami dogadać, chociaż zniszczyliśmy im bazę Delta zabijając wszystkich naukowców, teraz przejmując bazę zaopatrzeniową". Ponownie jest to zamysł oryginalnej dokumentacji firmy Altar, a podobny zarzut moglibyśmy wysunąć do amerykańskich misji, w których dogadują się z Arabami.
W którym miejscu chciałbyś umieścić podobny zarzut? Z tego co wiem, to Amerykanie wiedzą o działaniach Arabów już na tamten moment czasu gry, ponieważ w am03 jesteśmy atakowani. Dlaczego Donaldson jest nieuważna w stosunku do arabskich najemników? Z pewnością była poinformowana, że w tamtych okolicach kręci się "groźna, nowa frakcja w konflikcie". Zapewne masz na myśli am10, gdzie Powell łączy się z Abdulem - dobrze, łączy się, ale popatrz na to w taki sposób, że w Vanilli Arabowie atakują nas na przestrzeni 10 misji tylko raz, w dodatku nieudolnie, a w poprzedniej misji wydobycia Syberytu (am09) są przyjaźnie nastawieni, w dodatku przekazują nam dodatkowe informacje na temat Rosjan.
zoNE píše: ned čer 01, 2025 10:57 am Idąc dalej z filmem "po dobiciu targu z Amerykanami, ich inżynier przynosi nam skrzynki, chociaż mogą wybudować komorę transportową". Ten sam zarzut można by rzucić do amerykańskich misji, np. AM15, gdzie miejsce ma tożsama akcja, a zaawansowanie bazy jest dużo dalej posunięte. Co do dowodzących bazami, to w linii fabularnej AM oraz RU w różnych bazach dowodzenie także się różni. Myślę jednak, że jest to coś, nad czym warto się głębiej zastanowić.
Szkoda, że w Am15 przynosi nam skrzynki zgraja inżynierów, która ma bazę jakieś 30 hexów od nas, a nie 1 inżynier niosący skrzynie do bazy oddalonej jakieś 100 hexów od swojej, własnej bazy. To jest kompletnie inny, nietrafiony case.

Podsumowując, analiza często rzuca manipulacje, typu "Jeżeli czegoś nie ma, to nie oznacza, że coś nie istnieje". Wiele tez jest nietrafionych lub poparte głupimi rozwiązaniami Altaru, które twórcy mogli załatać od początku istnienia projektu. Moim zdaniem nasze filmy będą treściwe i będą poruszać wiele tematów, które NALEŻY naprawić.
Jak prowadziliśmy badania 4 pierwszych misji Arcampa natrafiliśmy na 34 absurdy, gdzie w filmie było poruszonych około 15. Jeżeli twórcy moda są aktywni (a z twoich wypowiedzi można założyć, że tak), to proszę o kontakt na Discordzie Sand of Siberia, przytoczymy wszystkie nieporuszone kwestie w filmie.

I żeby była jasność, te filmy będą wytykać głupotę twórców Altaru, jak i developerów samego Arcampa.

(Zmieńcie limit przesyłu obrazków do 10, albo chociaż 5, bo 3 to zdecydowanie za mało)
Přílohy
image3.png
(503.12 KiB) Zatím ještě nestaženo
Naposledy upravil(a) El Autismo dne ned čer 01, 2025 2:19 pm, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
Don Hard
Soldier level 5
Soldier level 5
Nepal
Příspěvky: 188
Registrován: čtv kvě 28, 2015 7:40 pm
Bydliště: Lechia

Re: Zapytanie forumowiczów

Příspěvek od Don Hard »

Po pierwsze to dzięki za przeniesienie, niestety ostatni temat jaki zrobiłem w tym dziale został olany, więc pomyślałem, że może tak jakkolwiek do kogokolwiek trafie.

No poza tym, że w zasadzie moje pytanie zostało olane, a główna uwaga poszła w film to:

"Arabian Campaign jest aktualnie w wersji Work in Progress." - kogo Ty chcesz oszukać, mnie czy siebie? Co zostało zrobione od 2021? Ze strony gracza nic. Chcesz mi powiedzieć, że coś tam macie u siebie od 4 lat i nic się w tej kwestii od tej pory nie ruszyło? No wybacz, ale 4 lata bez jakiejkolwiek aktualizacji (i bez prawie żadnego odzewu ze strony twórców) to jest dla mnie już opuszczony projekt.

Zresztą nawet gdyby były i te tekstury i cutscenki to co z tego - zajrzyj sobie nawet na komentarze na Steam pod modem, cała pierwsza strona najnowszych komentarzy to praktycznie narzekania na level design albo bugi. I co, nikomu z autorów nie chciało sie tego ruszać?
Altarowskim kampaniom naprawdę wiele można zarzucić, ale na nieuczciwy czy robiący kurtyzanę z logiki level design to mało co słyszałem, żeby ktoś akurat to krytykował z oryginalnych kampanii. Przykładów w ArCamp daleko szukać nie trzeba chociażby niesławna obrona Kabulu, czy te góry gdzie ktoś postanowił nawalić tyle min ile fabryka dała i sie przedzieraj przez 1 hexowe przejścia.

I moim zdaniem ja bym tak starych notatek Altaru nie brał za prawdę objawioną i nie robił 1:1 wszystkiego. (i tak to zostało olane chociażby w 03 z kwiatkami, a mapa była w miarę gotowa i nie przypominam sobie tego wątku z notatek)
Bądź co bądź są to stare zapiski, niestworzone zapewne z zamysłem umieszczenia z finalnymi kampaniami z podstawki jaką znamy. Dlatego naniesienie pewnych poprawek tym bardziej w dalszych misjach o których wiadomo w zasadzie nic co było planowane (o ile plany jakiekolwiek były poza jednym zdaniem o finiszu kampanii) byłoby wskazane i ja mam tu na myśli nawet całkowite przerobienie misji.
Pomijam fakt, że w oryginalnych kampaniach też są giga byki jak chociażby cała misja 14 amerykańska (jmm jedzie miesiąc do głównego złoża a potem biadoli o nieco północ od Delty)

A boli mnie to wszystko, bo porzuciłem nadzieję, że w projekcie cokolwiek jeszcze się zmieni, bo niestety ostatnie lata (a w zasadzie cisza) nie napawają optymizmem. Może jeszcze się pozytywnie zaskoczę. W każdej obecnie recenzji OW w internecie jest wzmianka o modach i ten nieszczęsny Arcamp jest wspominany, a ja się boje, że w takim stanie w jakim on jest to on jedynie gracza skutecznie odstraszy. (i mam własny przykład kiedy komuś niestety poleciłem zagranie i było totalne odbicie)

Arcamp to jest ta sójka która sie wybiera za morze.
Uživatelský avatar
zoNE
The Great Uniter & Site Administrator
The Great Uniter & Site Administrator
Příspěvky: 2133
Registrován: pát úno 17, 2006 3:44 pm
Bydliště: Poland
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapytanie forumowiczów

Příspěvek od zoNE »

Don Hard píše: ned čer 01, 2025 2:16 pmNo poza tym, że w zasadzie moje pytanie zostało olane, a główna uwaga poszła w film
Tak jak pisałem wyżej, to już pytanie do twórców modyfikacji, ja w tej modyfikacji nigdy nie uczestniczyłem, jedynie w 2021 roku nieco pomogłem na ile mogłem, gdy nie było komu pracować nad modem. Dlatego bym nie chciał się wypowiadać na temat zespołu. Jak też napisałem, aktualnie nadal nie ma komu pracować nad modem od moich i innych graczy uwag, więc nic w tym kierunku się nie podziało.

Odnosząc się do całej wypowiedzi @El Autismo, poniżej wskazałem, że:
Podsumowując, większość zarzutów twórcy filmu do decyzji autorów moda odnosi się do rzeczy, które wynikają bezpośrednio z planów twórców gry, a nie ich decyzji. Owszem także jestem za tym, by lekko poprawiać nieścisłości, a w szczególności nieścisłości, które w modzie nadal się znajdują, wynikające z tego, że nie cała dokumentacja arabskiej kampanii Altaru była dostępna w trakcie jego tworzenia. Takie rzeczy moim zdaniem powinny być poprawione, niestety aktualnie nie ma kto tego wykonać. Tutaj jednak mamy zarzut do całej koncepcji na poziomie zupełnej zmiany tego, co planowali autorzy gry, a nie to było celem moda.

Jeżeli by się znalazły osoby chętne do pracy nad modem, posiadające odpowiednie umiejętności - do czego zachęcam - to myślę, że warto by było przeanalizować takie nieścisłości (jak można je poprawić fabularnie), jednak nadal trzymając się wizji Altaru. Bo sam sporo takich nieścisłości zgłaszałem kiedyś do 0d-d1, więc też jestem ich świadom. Podobnie jak nieścisłości w dalszych misjach, z dokumentacją Altaru (bo ta nie była wtedy jeszcze w pełni dostępna). Niestety z tego co wiem, aktualnie nie ma osób, które by mogły przepisać całe misje. Mam jednak nadzieję, że takie się znajdą, by dalej rozwijać projekt.
Co oznacza, że zdaję sobie sprawę z nieścisłości zarówno w kampaniach AM oraz RU Altaru, jak i w notatkach AR Altaru. Sam też zgłaszałem je, jak napisałem wyżej oraz też jestem za ich rozwiązaniem, poprawą. Tak samo jestem za rozwiązaniem, poprawą nieścisłości w kolejnych misjach wynikających z tego, że w czasie, gdy były robione nie była dostępna jeszcze cała dokumentacja. Niestety wtedy byli ludzie do pracy nad tym, obecnie ich nie ma - stąd od lat nic się nie podziało. Nawet z plikami, które sam wysyłałem w 2021 roku do 0d-d1. Właśnie dlatego nie były wdrożone, bo wymagają przepisania całych misji na nowo, a do tego niestety nie ma ludzi.

W filmie zarzucasz, że rzeczy tam wskazane nie są zgodne z wizją Altaru - co też zacytowałem - dlatego wyjaśniam Ci, że co najwyżej można zarzucać tu niespójności autorów gry, a nie złą interpretację autorów moda w tym zakresie, bo akurat rzeczy, które wskazałeś jako niezgodne, są właśnie zgodne z ich notatkami. Musicie nieco popracować nad sprawdzaniem finalnego scenariusza. Na tym forum także jest kilka tematów odnośnie poszczególnych misji, intr, czy ogólnie zarysu kampanii arabskiej, w których sam wskazywałem, że warto by było się pochylić nad spójnością i ją poprawić. O tym samym rozmawiałem też z 0d-d1. Niestety do czasu, jak nie będzie ludzi potrafiących to zrobić, a jest to projekt otwarty oraz każdy może się w nim zrzeszać, to nie będzie to zrobione. Sam też zaznaczałem, że modyfikacja nie jest obecnie w takim stanie, by trafić do gry, a nikt nawet o tym nie myśli w tym stanie. Jest to więc słaby argument.

Ponownie zacytuję moją wypowiedź odnośnie genezy "Oficjalnej Kampanii Arabskiej", z dyskusji dotyczącej poprzedniego filmu:
zoNE píše: čtv kvě 08, 2025 6:22 pm 5. 03:51 - 04:19 - Mod "Arabian Campaign" to oficjalna kampania

Ta wypowiedź nieco – pewnie nieświadomie - atakuje Stucuka:

"Wielu graczy uważa, że mod Arabska Kampania na Steam, to oficjalna Kampania Arabska, jednak to po prostu zwykły mod, dodatkowo luźno nawiązujący do wizji Altaru."

To właśnie Stucuk był pomysłodawcą oraz inicjatorem nazewnictwa "oficjalna", miało to swoje podłoże merytoryczne, a to jak jest, był i będzie on zrealizowany, jest zależne wyłącznie od społeczności. Społeczności, która go tworzy oraz mam nadzieję dalej będzie tworzyć - mimo wszystko bardzo dużo pracy zostało już zrobione i szkoda byłoby jej zmarnowania.

Obrázek

Obrázek

Projekt miał i ma na celu stworzenie przez społeczność graczy Kampanii Arabskiej zgodnej z pierwotnymi planami, której wcześniej nie wydał Altar. Odtwarzając dokładnie pomysły twórców gry, by w przyszłości można było "oficjalnie" dodać ją do patcha, jako trzecia oficjalna kampania (oczywiście razem z dubbingiem itd.). Nadal jestem zdania, że był i jest to bardzo dobry pomysł. Sam chętnie bym zobaczył taką współpracę społeczności przy tworzeniu czegoś bardzo wysoko jakościowego na poziomie oryginalnej gry, czego z tego czy innego powodu twórcy nie mogli zrobić. Z profesjonalnym aktorskim dubbingiem (już kiedyś umawiałem część aktorów m.in. z oryginalnej kampanii do tego, więc nie jest to coś niemożliwego, niestety przez brak skończonych dialogów temat umarł), profesjonalnymi teksturami oraz świetnie odwzorowanymi misjami.

Niestety, gdy powstawały pierwsze misje, większość plików od Altaru nie była jeszcze publiczna, stąd rozbieżności fabularne – część została już poprawiona, m.in. z Nefaremem podmienialiśmy jedną misję, sam też robiłem mapę do innej, którą trzeba teraz przeportować, są też inne potrzeby, niestety trzeba ludzi, którzy byliby w stanie to zrobić. Bo bez zmienionej kampanii (fabuła, kod i mapy) nie będzie dialogów, bez dialogów nie będzie dubbingu, bez dubbingu nie będzie intr, a jak nie będzie intr, będą ściany tekstu i tak koło się zamyka.

Obrázek

Osobiście jestem zdania, że zamiast marudzić, że coś nie jest takie jak byśmy chcieli, lepiej to po prostu zmienić. Dlatego też mimo, iż nie byłem nigdy związany z tym modem, to gdy była taka potrzeba i trzeba było coś zmienić, po prostu siadłem i ile potrafiłem, tyle poprawiłem – dialogi, intra, kilka tekstur, map. Organizowałem też różne eventy, by zaktywizować ludzi do testowania czy tworzenia, bo tu trzeba ludzi z dużymi umiejętnościami w tym kierunku, jest to bardzo ambitny projekt. To od społeczności zależy, jakiej jakości jest dodatek społeczności.

Obrázek

Gdyby finalnie się udało doprowadzić do finalizacji projektu lub na jego podstawie stworzenia nowego, który by naprawił wszystkie kwestie związane ze zgodnością i mógł się posunąć dalej, to można by stworzyć coś, co finalnie trafi do gry i stanie się jej częścią. Bo taki jest cel tego projektu, a jak mówi Stucuk, wszystko zrobione przez niego/dodane do gry, jest oficjalne. I ten projekt nie jest projektem konkretnej osoby, grupy osób, tylko jest projektem społeczności, pewną ideą, więc każdy może go tworzyć, rozwijać, określać jego kierunek, nawet stworzyć zupełnie od nowa.
Gdyby finalnie się udało doprowadzić do finalizacji projektu lub na jego podstawie stworzenia nowego, który by naprawił wszystkie kwestie związane ze zgodnością i mógł się posunąć dalej, to można by stworzyć coś, co finalnie trafi do gry oraz stanie się jej częścią.

Napisałem też już z informacją o tym temacie do prowadzącego projekt.
Uživatelský avatar
Gelwe
Soldier level 7
Soldier level 7
Příspěvky: 707
Registrován: ned kvě 25, 2014 2:06 pm

Re: Zapytanie forumowiczów

Příspěvek od Gelwe »

zoNE píše: ned čer 01, 2025 2:59 pm Gdyby finalnie się udało doprowadzić do finalizacji projektu lub na jego podstawie stworzenia nowego, który by naprawił wszystkie kwestie związane ze zgodnością i mógł się posunąć dalej, to można by stworzyć coś, co finalnie trafi do gry i stanie się jej częścią.
To w takim razie jeżeli oryginalni twórcy arcampa są nieosiągalni proponuje stworzenie nowego moda na warsztacie Steam. Na początku skupić się maksymalnie nad tym co Altar opisał w skrypcie (z maksymalną możliwą dokładnością). Tekstury do 4-tej misji zrobi się w programie Morgana, który został już przetestowany kilkukrotnie z zadowalającym skutkiem. Myślę że jako punkt wejścia jest to dobry plan na faktyczne odtworzenie wizji Altaru. Problemem jednak były by misje od 5 wzwyż, ponieważ scenariusz jest mega szczątkowy, więc siłą rzeczy przebieg tych misji odbiegł by od pierwotnej wizji Altaru. Jednak mimo wszystko warto by było spróbować chociaż "zrimejkować" pierwsze 4 misje.

Aktualnie poprawiam stare misje amerykańskie ze skryptu Vlady, więc gdy skończe można zacząć z kampanią arabską.
Obrázek
Naposledy upravil(a) Gelwe dne stř čer 11, 2025 12:09 am, celkem upraveno 1 x.
Creative píše:Obrázek
Chodziło mi o to że sam przerabiam zrobione mapy. (budynki, ludki itd)
A co do saila to przecież sam muszę wklejać
.
Creative píše: Jak chcesz mogę ci pomóc. Jestem doświadczonym modderem, zrobiłem 2 mody i 3 w drodze ;) Kontakt PW.
Uživatelský avatar
zoNE
The Great Uniter & Site Administrator
The Great Uniter & Site Administrator
Příspěvky: 2133
Registrován: pát úno 17, 2006 3:44 pm
Bydliště: Poland
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapytanie forumowiczów

Příspěvek od zoNE »

Gelwe píše: ned čer 01, 2025 3:15 pm
zoNE píše: ned čer 01, 2025 2:59 pm Gdyby finalnie się udało doprowadzić do finalizacji projektu lub na jego podstawie stworzenia nowego, który by naprawił wszystkie kwestie związane ze zgodnością i mógł się posunąć dalej, to można by stworzyć coś, co finalnie trafi do gry i stanie się jej częścią.
To w takim razie jeżeli oryginalni twórcy arcampa są nie osiągalni proponuje stworzenie nowego moda na warsztacie Steam. Na początku skupić się maksymalnie nad tym co Altar opisał w skrypcie (z maksymalną możliwą dokładnością). Tekstury do 4-tej misji zrobi się w programie Morgana, który został już przetestowany kilkukrotnie z zadowalającym skutkiem. Myślę że jako punkt wejścia jest to dobry plan na faktyczne odtworzenie wizji Altaru. Problemem jednak były by misje od 5 wzwyż, ponieważ scenariusz jest mega szczątkowy, więc siłą rzeczy przebieg tych misji odbiegł by od pierwotnej wizji Altaru. Jednak mimo wszystko warto by było spróbować chociaż "zrimejkować" pierwsze 4 misje.

Aktualnie poprawiam stare misje amerykańskie ze skryptu Vlady, więc gdy skończe można zacząć z kampanią arabską.
Tak jak pisałem w poprzednim temacie oraz tym, jak najbardziej jestem za stworzeniem czegoś nowego, chętnie bym zobaczył ten lub inny projekt, który zrobiłby to co było pierwotnym założeniem "Oficjalnej Kampanii Arabskiej". Tylko ci, co coś wnieśli od siebie mogą marudzić, że nic się nie posunęło w modzie społeczności, bo to mod społeczności, a uczestniczyć może w nim każdy. Jeżeli by się zebrała ekipa, która by była gotowa coś zrobić, sam chętnie to wesprę na ile mam możliwości - w tym lub innym projekcie, który by szedł w kierunku odtworzenia tego, czego nie wydali twórcy gry, a jest zgodne z ich notatkami. Przed dodaniem czegoś na Steam, najpierw jednak by trzeba coś miarodajnego stworzyć - na zadawalającym poziomie, bo planów było zawsze wiele, kwestia jednak wykonania.

Co do kontaktu ze starą ekipą, to jak napisałem wyżej, skontaktowałem się już o tym temacie z prowadzącym projekt, jeżeli czyta wiadomości, to może też się jakoś wypowie, a może się rozwinie aktualny projekt.
El Autismo
Soldier level 0
Soldier level 0
Poland
Příspěvky: 9
Registrován: ned čer 09, 2024 5:46 pm

Re: Zapytanie forumowiczów

Příspěvek od El Autismo »

zoNE píše: Tak jak pisałem wyżej, to już pytanie do twórców modyfikacji, ja w tej modyfikacji nigdy nie uczestniczyłem, jedynie w 2021 roku nieco pomogłem na ile mogłem, gdy nie było komu pracować nad modem.
Jak to nie? Przecież wisisz jako jeden z twórców, sam się tym chwaliłeś swojego czasu na swojej stronie internetowej wstawiając screena ze sobą na liście autorów.
image1.PNG
(386.01 KiB) Zatím ještě nestaženo
I proszę, nie mieszaj w to Stucuka, który już mówił (przytaczałem ci to w tamtym poście z tamtego filmu), że nie uważa Arcampa jako twór oficjalny, ponieważ nigdy nie maczał palców w tworze twojego autorstwa, McBenna oraz Odd1. Przekazanie dalej oryginalnych notatek nie wnosi cię jako twórcę, skoro ja i Gelwe również je posiadamy, to też jesteśmy autorami, bo mamy "oficjalne" notatki użyte w projekcie?

I tak, jest zgraja osób co jest chętna przeróbki Arcampa, nazywa się SoSTeam. Zachęcam cię po raz trzeci do wejścia na Discorda Sand of Siberia i skontaktowania się z nami. Tylko proszę, nie usuwaj swoich wiadomości po minucie od przesłania ;>
Uživatelský avatar
Gelwe
Soldier level 7
Soldier level 7
Příspěvky: 707
Registrován: ned kvě 25, 2014 2:06 pm

Re: Zapytanie forumowiczów

Příspěvek od Gelwe »

Apropo tworzenia nowego moda na Steam, to chodziło mi o to, że nie ma sensu kopiować/poprawiać aktualnej wersji arcampa, gdyż dana aktualizacja/zmiana nie mogła by zostać wrzucona na warsztat z powodu braku dostępu/nieaktywności osób widniejących na stronie moda jako autorzy. Więc lepiej zrobić po prostu nowy "wpis" na warsztacie Steam'a.

Pytanie ilu osobowa ma być nowa ekipa, na ten moment ekipa SoS Teamu liczy 11 osób - z czego 5 aktualnie pracuje nad nowymi modami/aktualizacjami nad sosem (mapy coop i rimejk RU kampanii)
Creative píše:Obrázek
Chodziło mi o to że sam przerabiam zrobione mapy. (budynki, ludki itd)
A co do saila to przecież sam muszę wklejać
.
Creative píše: Jak chcesz mogę ci pomóc. Jestem doświadczonym modderem, zrobiłem 2 mody i 3 w drodze ;) Kontakt PW.
Uživatelský avatar
zoNE
The Great Uniter & Site Administrator
The Great Uniter & Site Administrator
Příspěvky: 2133
Registrován: pát úno 17, 2006 3:44 pm
Bydliště: Poland
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapytanie forumowiczów

Příspěvek od zoNE »

El Autismo píše: ned čer 01, 2025 3:42 pm I tak, jest zgraja osób co jest chętna przeróbki Arcampa, nazywa się SoSTeam. Zachęcam cię po raz trzeci do wejścia na Discorda Sand of Siberia i skontaktowania się z nami. Tylko proszę, nie usuwaj swoich wiadomości po minucie od przesłania ;>
Gelwe píše: ned čer 01, 2025 3:45 pm Pytanie ilu osobowa ma być nowa ekipa, na ten moment ekipa SoS Teamu liczy 11 osób - z czego 5 aktualnie pracuje nad nowymi modami/aktualizacjami nad sosem (mapy coop i rimejk RU kampanii)
Kto więc byłby chętny do pracy, nad czym (jakimi elementami), jaki byłby team? A przede wszystkim, kto by temu zespołowi przewodził (zajmował się organizacją)? Z tego co rozmawiałem z Serpentem, to "nie bedzie to sos team", on też nie jest zainteresowany uczestnictwem w tym działaniu - z tego co mówi. Stąd pytanie, czy są inni zainteresowani współpracą poza Gelwe i jak wnioskuję z wypowiedzi Tobą? 11 osób myślę, że to całkiem dużo osób, pytanie czy są zainteresowani.
El Autismo
Soldier level 0
Soldier level 0
Poland
Příspěvky: 9
Registrován: ned čer 09, 2024 5:46 pm

Re: Zapytanie forumowiczów

Příspěvek od El Autismo »

wystarczą 4 osoby:
- Ja i Gelwe jako koordynujący projektem,
- Maki jako drugi programista (poza Gelwem),
- Ja sam jako piszący dialogi oraz robiłbym dubbing,
- oraz Skorpio, który by mógł robić mapy (już robił niejedną teksturę), raczej by się zgodził.

Kto byłby chętny do robienia, mógłby robić, ale musiałby robić coś konkretnego i musiałby wyrażać chęci, a nie tylko podpisanie się pod pracami, a nic nie wniósł do projektu poza dyrygowaniem i wskazywaniem palcami :)
Uživatelský avatar
Gelwe
Soldier level 7
Soldier level 7
Příspěvky: 707
Registrován: ned kvě 25, 2014 2:06 pm

Re: Zapytanie forumowiczów

Příspěvek od Gelwe »

Tak, są chętni. Na discordzie sosa 11 osób dostało rangę sos team, za pomoc/udział w projekcie - na liście tej są osoby, które pisały scenariusze do kampanii ARES, map makerzy, osoby robiące filmy/dubbingi, osoby programujące, osoba od grafik/modeli 3D.

Serpent akutalnie tworzy nowe mapy coop oraz poprawia misje kampanii RU, więc nie uczestniczy w tworzeniu kampanii AM.

Jakiś czas temu padła luźna sugestia aby odtworzyć wersje kampanii AM według Vlady (oczywiście z nowościami), co aktualnie ma miejsce, ja poprawiam kod i dopisuje nowe rzeczy w tym także ficzery SGUI (widać na screenie nowy ekran inGameOn z dialogami na dole ekranu).

Jedna z osób tworzy GBI za pomocą programu Morgana, Maki Roll tworzy strukturę map. Nie wiem czy finalnie w tym modzie będzie dubbing, ale w razie potrzeby również są ludzie, którzy ten dubbing załatwią w postaci dubbing AI lub za pomocą studia nagraniowego (jak to miało miejsce w przypadku dubbingu do ARESa). To samo tyczy się intr/cutscenek, gdyż współpracujemy z grafikiem. Modelarz 3D raczej się nie przyda gdyż mod nie wymaga nowych modeli.
Creative píše:Obrázek
Chodziło mi o to że sam przerabiam zrobione mapy. (budynki, ludki itd)
A co do saila to przecież sam muszę wklejać
.
Creative píše: Jak chcesz mogę ci pomóc. Jestem doświadczonym modderem, zrobiłem 2 mody i 3 w drodze ;) Kontakt PW.
Jakskomiksu
Soldier level 2
Soldier level 2
Poland
Příspěvky: 42
Registrován: sob lis 26, 2022 4:44 pm

Re: Zapytanie forumowiczów

Příspěvek od Jakskomiksu »

- Gratki i nawiązanie do Datadisk.

Zacznę od gratulacji, moim zdaniem w pełni zasłużonych.
Osobiście straciłem nadzieję, że poza kultowym już Datadisk'iem jakiekolwiek dane oryginalnych twórców w ogóle da się jeszcze odzyskać/ zdobyć.
Co do samego ArCampa rozumiem, że chodzi o tę wersję którą publikował/ streamował m. in. Artur Cygert, Bezimienny111, Dragon5fly, GomezosTV, Jakes, Karoxer, Livid, Pan Siwy (streamy z chyba najnowszej wersji), Seri Ray lub Serpent zaraz po wypuszczeniu SoSa czy Kvantovy (niektórzy już ponad 8 lat temu).
Od roku 2003 (oryginalnie 3/ 5 misji), bo od wtedy fan community z Czech mógł się już w niego zagrywać, trochę czasu minęło.
W 2007 był jeszcze jeden mod o takiej samej nazwie od PMT ale w nim dowodziliśmy arabskim naukowcem - Johanem Erzee w 3 misjach.
Kampania rozrosła się według stronki do 19 misji (których jeszcze nie ograłem) i rozdziela się na ponad dwa zakończenia (wzorem oryginalnych kampanii) bliżej końca.
Nie wiem czy na dzień dzisiejszy to spoiler ale ZSI to w gruncie rzeczy najemnicy (ARES - nazwa na potrzeby kampanii SoSa - Heike Story[HS]) i lojalizm względem szejków ewentualnie stawiamy na Legion (w wersji SoSa).

Ciężko mi odnieść się do samego kodu bo nie znam i nie mam dostępu do pełnych scenariuszy dlatego moje uwagi proszę traktować z przymrużeniem oka.

Co do filmiku i potencjalnie kolejnych materiałów od El Autismo z jego profilu na znanym serwisie z mediami mam mieszane uczucia.
Co prawda każda reklama nawet ta niepochlebna to nadal reklama (sorki za ten amerykanizm) ale większość argumentów jest wstawiona na siłę.
Sam mod rzeczywiście mógłby być lepiej opisany zwłaszcza na Steamie skoro autorzy zdecydowali się już podzielić wynikami własnej pracy.
- odsyłam to wątku: viewtopic.php?t=6430
Celowe nawiązania do planów Altaira wydają się całkiem przemyślane i dobrze wplecione w zarys 2 oryginalnych kampanii.
To, że zdarzają się błędy (lub pomyłki interpretacyjne) nie wynika ze złego lub kompletnie dziurawego scenariusza ale jest domeną fantastyki a zwłaszcza sci-fi w ogóle.
Gdyby były 100% spójne dzieła z tej tematyki raczej uznawałbym je za realistyczny/ naukowy opis lub jakieś political-fiction.
W sumie zgodzić się mogę z fragmentem podsumowującym struktury dowodzenia u najemników - rzecz przyjęła się na tyle dobrze, że inne mody również nawiązujące do kampanii arabskiej na tym bazują.


- 2 rodzaje skrzyń - w zależności od przyjętego "timeline'u".

Błąd który dostrzegłem dopiero ostatnio i który występuje przy interpretacjach linearnych czasu (tych najpopularniejszych).
Skrzynki które pojawiają się podczas rozgrywki powinny mieć 2 różne tekstury (razem ze stackami/ stertami) ponieważ w przeszłość wysyłają je zarówno Amerykanie jaki i Rosjanie.


- Wyjaśnić timeline'y i nawiązać do filmiku/ów.

Postaram się pokrótce wyjaśnić czemu perfekcyjne zgranie fabuły jest chyba / prawdopodobnie niemożliwe.
Z góry też przepraszam za off-topic popkulturowy ale czas i zaawansowana fizyka to tematy które należy upraszczać zwłaszcza w celach rozrywkowych.

Oto 2 przykłady, w których oddani fani tłumaczą chyba najpopularniejsze interpretacje i zawiłości fabuły OW:

https://youtu.be/-KrS764AKO0?t=490 - od Kvantowego (jedno z popularnych tłumaczeń funkcji liniowej)
Dodałbym do tego interpretację, że po dezercji MM z misji wejścia do EONa ruscy wcale nie atakują Stanów jako efekt wykorzystania Syberytu.
Jest to działanie raczej maskujące to odkrycie przed naszym bohaterem i szerszą publiką.
Brak wiedzy jak potoczyłyby się dzieje bohaterów (w tym rosyjskich) w tej rzeczywistości może sugerować, że i tak zostali oni wysłani w przeszłość a wszelkie nieścisłości sugerują (nie potwierdzają) że MM był postacią kluczową dla pomyślnego przebiegu kampanii am.
Po za tym naciąganym bądź co bądź scenariuszem nie wiemy czy Solianow nie doszedł do władzy w Rosji tuż po wybuchu opisywanego przez MacMillana konfliktu.
Nie wiemy też czy konflikt ów wybuchł już po wejściu MM do EONa, co jest bezpośrednią wadą narracji prowadzonej wyłącznie przez bohatera.

https://youtu.be/PiwvBWy-qRE?t=5222 - od Dragon5fly (jedno z popularnych tłumaczeń i jednocześnie kompozycja/ synteza funkcji falowej z liniową)

Migawka z przyszłości (Time Lapse) 2014 Dreszczowiec/SF [1g 44m] - wyjątkowa interpretacja 'podróży w czasie' bardziej polega na filozoficznych i teozoficznych rozważaniach niż czystej fizyce i popkulturowej wizji tego zagadnienia.

Inne typy interpretacji to wyjęte bezpośrednio z religii czy wierzeń (np. Hinduizmu) - gdzie czas jest zagadnieniem tak skomplikowanym, że ludzie nigdy go nie poznają dogłębnie a wszelkie próby jego zrozumienia są cieniem i błędem poznawczym które wprowadza dodatkowe zamieszanie.

Różne komiksy i inne wierzenia religijne [tak wiem że to fatalne zestawienie] (w tym judeo-katolicyzm - nie chrześcijaństwo czy islamizm) umiejscawiają czas w roli podrzędnej do obserwatora (czy czytelnika) aby tylko fabuła mogła toczyć się dalej.

O teorii kwantowej (a właściwie zależnościach nieoczywistych-newtonowsko czy nienewtonowskich) tylko napomknę bo pojawiły się w popkulturze w roli filmu Hancock (2008 akcja/ film fantasy 1g 42m) - gdzie 2 części tej samej siły i/lub cząs(tecz)ki? wpływają na siebie ujemnie.
Interstellar (2014 SF/Przygodowy 2g 49m) - tutaj trochę bardziej 'fizyczne' i artystyczne wyobrażenie czarnej dziury i jej wpływu na umysł człowieka(czas osobisty - jeśli ktokolwiek używał tego w takim kontekście).
Zaklęta w sokoła 1985 Przygodowy/Romans 2g 1m - nie jest to typowy sci-fi ale fantastyka, film zamieszczam raczej jako jego przypomnienie i ciekawostkę w stosunku do zagadnienia czasu - luźno interpretując - miesza i syntetyzuje wyobrażenia o czasoprzestrzeni z 2 ostatnich tytułów z tym, że wpływ czarnej dziury zastąpiony jest magiczną klątwą.

Osobiście uważam, że wszelkie nieścisłości wychodzą obu modom na plus bo to tylko pokazuje jak czasoprzestrzeń jest wrażliwa na wszelkie ingerencje a zwłaszcza konflikty, wrażliwa na tyle że nawet teorią pól nie można byłoby tłumaczyć braku żadnej znajomej (znanej z oryginalnych kampanii) twarzy.

Do tego dochodzą wszelkie wątpliwości dotyczące ww. teorii.
A to wszystko i tak należy uprościć bo media którymi ludzie dysponują i nie ważne czy to książki, filmy czy gry (w mniejszym stopniu) bazują na opowiadaniu historii we formie linearnej. (chyba tylko właśnie OW i ToEE próbował zerwać z tym potężnym nurtem ale do obserwacji tego i tak potrzeba przejść grę kilka razy na kilka różnych sposobów)


- Czemu alternatywna linia/ kampania jest opcjonalna [modele i braki w dokumentacji Altair'u]?

W Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich nawet czas pracuje tylko dla Partii! - tzn. na alternatywę paradoksalnie najbardziej nadawaliby się właśnie 'ruscy' bo w czasach złotej Ery ZSRR na pewno byli naukowcy którzy myśleli właśnie tak
Co do kampanii arabskiej myślę, że oba mody zrobiły maksymalnie tyle ile się dało z taką a nie inną liczbą modeli/ szkiców/ obiektów i notatek.
Bez dodatkowej pracy choćby nad nowymi modelami i mechanikami naprawdę niewiele więcej można coś z tego posklejać.
Głównie chodzi mi o to, że frakcji arabskiej brak dużego unikalnego budynku (czy to modelu czy całej mechaniki).
odsyłam do posta w którym podałem co najmniej 1 możliwość jak temu zaradzić:
viewtopic.php?t=6485
Dlatego cała 3-cia kampania bazująca na frakcji arabskiej musi mieć inne tempo - czyli odbiór graczy też siłą rzeczy musi się zmienić.
Prowadzi to też do zwiększonego poziomu trudności który osobliwie można uznać za odstraszający nowych graczy - pytanie tylko czy nowi gracze powinni zaczynać całą opowieść od właściwie 3-ciego i niemalże finalnego rozdziału?

Osobiście nie mam nic przeciwko odejściu od linii fabularnych (tych liniowych ) które na lata wytyczyły oryginalne kampanie.
Jest to podejście które 'na chłopski rozum' znają i rozumieją prawie wszyscy którzy chociaż trochę mieli styczność z europejską Myślą filozoficzną (co ciekawe w tę grupę zaliczyłbym również mahometan) i nadal hołdują niektórym bohaterom - 'bo to jednostki wytyczają historię!'.

Co do innowacji raczej proponowałbym skupić się na czymś ambitniejszym - całkowicie nowej frakcji.
Lub poczekaniu na OW 2 - o ile plotki staną się rzeczywistością.
Wtedy przynajmniej ilość materiału źródłowego się powiększy i tak rozwieje chociaż część wątpliwości czy niedopowiedzeń.


- Błędy i ewentualne poprawki - ArCamp i SoS/HS używają w zasadzie tych samych map składowych przynajmniej na początku (3 pierwsze misje, 7 z nowej wersji ArCampa przypomina którąś z dalszych misji Absolute Dominion (chyba o ten mod chodzi- misja w której Platonov każe budować bazę na środku niebronionej z żadnej strony doliny), 10->RU10)

ArCamp i SoS 01:
W zasadzie wszelkie 'obce' patrole na czyimś terytorium w pierwszych misjach (1/2/3) to zwykle błąd o ile nie są to maruderzy i/lub nowo przybyłe jednostki. - więc tu zgadzam się z autorem
Tłumaczenie, że takie były plany twórców można tłumaczyć o ile pojawi się jakieś objaśnienie w dialogach lub chociaż w opisie misji.
Ewentualnie mapka powinna zawierać posterunki 2 różnych nacji co tłumaczyło by obecność kogoś na 'nie swoim' terytorium.

ArCamp 02: https://youtu.be/ka-R2kYin8A?list=PLC8b ... FxO&t=1801 - można by zakodować zależność tego dialogu od pojazdu danej nacji ale to skomplikowany skrypt który wymaga szerszego dostępu do kodu gry
Co do 'nieścisłości' czasowej (Heike ucieka kilka dni) należy tłumaczyć ją tym, że poza standardowym wpływaniem na szybkość rozgrywki gra opracowana jest w umownej skali czasowej.
Tak naprawdę różnie można interpretować 'wolniejsze' i bardziej swobodne misje, chyba nikt nie jest na tyle naiwny żeby wierzyć, że większe bazy powstały np. w ciągu 1 dnia.
Nawet rajdy czy przełamania frontu to operacje na kilka dni może nawet tygodni.

ArCamp 03 ; opis celu misji : " utrzymuj Aviradze przy życiu aby mógł Ci opowiedzieć o swoim odkryciu." - spoiler/ słaby komunikat dla gracza
Dalsze opisy też wymagają przerobienia je na bezokoliczniki i tryb rozkazujący - typowe dla wojskowego żargonu tzn.:
"Postaw prostą bazę z warsztatem, laboratorium, zbrojownią oraz szybem naftowym" -> Wybuduj/ Rozbuduj placówkę o: warsztat, laboratorium, zbrojownię, szyb naftowy."
Pełne opisy zadań bardziej pasowały by gdyby głównym bohaterem był jakiś inżynier czy naukowiec

Dialog Heike: po usłyszeniu o ropie "Powiedziałeś ropą?" - powinno być "Powiedziałeś ropa?" - przy podstawowej formie rzeczownika - błędy gramatyczne/ językowe/ literówki to pierwsza rażąca rzecz w ArCampie

SoS HS 03 ; Opis misji Wybuduj posterunek -> Znajdź miejsce pod budowę posterunku : https://youtu.be/ka-R2kYin8A?list=PLC8b ... xO&t=11405
Dialog z lornetką odpala się nawet kiedy wyślemy na wzgórze kogoś innego niż Mike Turssen

Cały ten posterunek skoro nie jest nawet wspomniany (zakodowany - kryptonimem) mógłby wyglądać hmm - bardziej skromnie;
- W ArCampie - minus koszary
- W SoSie minus bezużyteczna elektrownia i koszary - szyb mógłby zostać w formie niezbudowanej (zaczętej budowy)

Tak jak wspomina Livid lepiej dodać skrypt blokujący konwoje jeśli Amerykanie wiedzą już o naszej obecności:
https://youtu.be/ka-R2kYin8A?list=PLC8b ... xO&t=14119
https://youtu.be/ka-R2kYin8A?list=PLC8b ... xO&t=14928 - pomysł z ewentualną eskortą - moim zdaniem Livid ma znów rację po prostu sugerując ograniczenie konwojów do kilku - fajnie gdyby pojawiały się w losowych odstępach czasu co zwiększałoby re-grywalność
Sama eskorta jest może i bardziej intuicyjna ale przy tak mało ważnym posterunku i tak dużych stratach jest mało prawdopodobne, że Harrison/ Powell nie odwołaliby całej operacji w tym rejonie.
https://youtu.be/ka-R2kYin8A?list=PLC8b ... xO&t=15040 - tutaj z kolei kontrargument dla mojego głosu - i głos za eskortą
https://youtu.be/ka-R2kYin8A?list=PLC8b ... xO&t=15640 - obrona bez możliwości okopania się - znowu popieram zdanie Livida
- chyba żeby zaimplementować ten atak znacznie szybciej (może z jakąś cutscenką - przechwycenie transmisji o szykowanym amerykańskim ataku/ ataku w którym jakiś kumaty am. dowódca zbiera kilka eskort i rzeczywiście przeprowadza kontrofensywę itp.)

ArCamp i SoS - wszelkie sugestie, że żołnierz ma zawsze możliwość korzystania z najnowszych dorobków radiowej (lub radiograficznej) myśli technicznej jest nie na miejscu.
Nawet niesławnemu Bobbiemu Brandonowi zgubiło się Walkie-Talkie czy Kapr. S. D. Gniewko małpolud strzaskał krótkofalówkę.

ArCamp 04 ; Livid znów ma racje wspominając o tym, że żadna z frakcji na tym etapie nie może wiedzieć o głównym złożu Syberytu https://youtu.be/0ix-PhipXfs?list=PLC8b ... BFxO&t=228

https://youtu.be/0ix-PhipXfs?list=PLC8b ... BFxO&t=329 - rzeczywiście błąd składniowy

https://youtu.be/0ix-PhipXfs?list=PLC8b ... BFxO&t=465 - znikający Aviradze - gdyby ktoś tego jeszcze nie zgłaszał

https://youtu.be/0ix-PhipXfs?list=PLC8b ... FxO&t=1204 - zmiana opisu "Użyj Artefaktu" na "Użyj dyplomacji" chyba nie powinno być trudne
przy okazji podmiana ikony pogrzeb zmarłych na coś bardziej pasującego do frakcji najemników (i lub Ruskich) też mogłaby mieć miejsce.

SoS HS 04 (2 częściowa [w niektórych wersjach?]);

https://youtu.be/0ix-PhipXfs?list=PLC8b ... FxO&t=2749 - dialogi są całkiem spoko ale czy naprawdę nie dało się wcisnąć dźwigu wcześniej?
Arabowie i tak bazują na (ciężkiej?) piechocie (która już używa ładunków wybuchowych) stąd moje zastrzeżenia. Dźwig czy tam ramię mechaniczne jest o niebo mniej skomplikowane niż jakikolwiek system radaru, silnik spalinowy
czy nawet automatyczne bunkry/ wieżyczki.
Rozumiem, że to stoi w sprzeczności z całością scenariusza ale moim zdaniem od tego powinna zaczynać się cała przygoda z arabską mechaniką.
Podobnie było w którymś modzie z frakcji arabskiej (chyba Arabian Story albo ArCamp od PMT) szkoda, że nie dokończonym.
Miałoby to o tyle sensu, że mniejsze oddziały najemnicze i tak muszą posiłkować się każdą dostępną sztuczką.
Dźwig można by zaimplementować np. do misji 03. Przy okazji tłumacząc rozwój komór do transportu i ogromną ilość skrzyń w zasadzie mało istotnym/ nieistotnym sektorze.
https://youtu.be/0ix-PhipXfs?list=PLC8b ... FxO&t=3411 - dziwna sprawa - tak jak Livid zaznacza przy 04 misji i możliwości 3ciego opracowania technologii cywilnych
- Dźwig powinien pojawić się wcześniej albo w tej misji.

https://youtu.be/0ix-PhipXfs?list=PLC8b ... FxO&t=3794 - świetny pomysł na skrypt o wykryciu - nie powinien reagować na wykrycie małp

https://youtu.be/0ix-PhipXfs?list=PLC8b ... FxO&t=4396 - tak - niektóre cele misji wykluczają się wzajemnie (w przeciwieństwie do ArCampa)


https://youtu.be/0ix-PhipXfs?list=PLC8b ... FxO&t=8326 - zbyt rozbudowana baza Czujkowa w 2giej części misji - na tyle na ile Burlak miał czasu aby to zrobić
Pozostaje pytanie czy da się utrudnić misję nie przesadzając z zabudową? Tak ale potrzebne są do tego zaawansowane skrypty i dużo większa losowość.
Można np. zwiększyć poziom budowli (inżynierów o co najmniej 2 poziomy) a także zasugerować błędne rozwiązania graczowi - np. poprzez Farmera albo wnerwionego Omara.
Sama mapa i tak została rozbudowana dlatego warto się zastanowić czy np. nie poprowadzić alternatywnych dróg ataku poprzez np. labirynt skał który byłby odpowiednio choć nie aż tak statycznie (bunkry zamiast wieżyczek) broniony.
Jest jeszcze możliwość oskryptowania radzieckiej piechoty w taki sposób aby skutecznie korzystała z porzuconych beczek ropy w charakterze improwizowanych ładunków wybuchowych. - bardzo trudny skrypt

ArCamp 05 ;?

SoS HS 05 (2 częściowa [w niektórych wersjach?]) ; ?


- Czemu Pozostawienie tego na poziome SoS'owego ARES campaign to najlepszy wybór i jak ewentualnie nanieść mniejsze poprawki?

Ogólnie Heike Story z SoSa wydaje się bardziej dopracowanym modem. Dlatego wszelkie (ewentualne?) poprawki do ArCampa o ile nie powinny się na nim wzorować twórcy/ nowa ekipa mogliby osiągnąć co najmniej podobny poziom wykonania.
Z drugiej strony ArCampa robiły w zasadzie 2 osoby a nie 1 czy 2 ekipy (z tego co zrozumiałem czy mogłem się doczytać z opisów) dlatego naigrywanie się czy hejterstwo powinno dać se na wstrzymanie.
Przy tym ArCamp dodaje co najmniej kilka nowych (pomniejszych i 'średnio zaawansowanych') mechanik jak bardziej szpiegowski scenariusz z dodatkowymi interakcjami z wrogimi frakcjami czy np. możliwość awansowania a przynajmniej zachowania po misji jednego/ kilku? małpoludów (całkiem spoko nawiązanie do Ostatniego Dnia Stworzenia).
Bez dostępu do scenariusza czy choćby szkiców planowanych map niewiele więcej mogę w tym temacie dodać.
Stąd prośba jeśli ktoś chciałby udostępnić zbity tekst (któregokolwiek moda) mógłbym go ocenić czy coś zasugerować, a może nawet poprawić.
Jeśli zaś pytanie dotyczyłoby czy kampania powinna stać się częścią SoSa jako kompilacji jestem jak najbardziej za. - miałoby to o tyle sensu, że ARES jest w mojej interpretacji kontynuacją kampanii am. a ArCamp dzieje się po wersji z Burlakiem.

Ostatnią sprawą jest meta-wiedza odnośnie mechanik i poziomu trudności niezbędna do ukończenia moda. Nie zgadzam się z zarzutem, że to tylko domena ArCampa bo zarówno oryginał jak i SoS działają podobnie zwłaszcza na wyższych poziomach trudności.
Nie prawdą jest też, że wszelkie medale powinny pojawiać się za pierwszym ukończeniem misji czy kampanii bo żadna gra tak nie działa, nie po to ktoś w ogóle wymyślał medale i osiągnięcia żeby każdy mógł zdobyć je bez 'odrobiny' strategii czy umiejętności.
Opisowo brzmi to tak, że "na łatwiejszych poziomach trudności gra też uczy gracza tylko nie wystarczająco dobrze".
Odpovědět